Gdańskie Autobusy i Tramwaje podsumowały 2022 rok. Przewoźnik zamówił w tym czasie nowe autobusy elektryczne, zmodernizował kolejne tramwaje Swing i N8C oraz przetestował autobus na wodór.
W 2022 roku do gdańskiej floty dołączyły trzy autobusy
typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Nowe autobusy od września ubiegłego roku obsługują obszar Starego i Głównego Miasta.
Podpisanie umowy na zakup 18 autobusów elektrycznych
Już w tym roku do gdańskiej floty autobusowej
dołączy 18 autobusów elektrycznych. W 2022 roku podpisana została umowa na zakup 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych marki MAN Lion’s City E.
Wyłonione w przetargu, elektryczne autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
Gdańskie Swingi jak nowe
Jak przypominają Gdańskie Autobusy i Tramwaje, spółka inwestuje nie tylko w nowe pojazdy, ale także w te już posiadane. I tak, prowadzone są m.in. naprawy główne tramwajów Pesa Swing, które do gdańskiej floty dołączyły w 2010 roku. Zakres działań jest bardzo szeroki – tramwaje po kompleksowych pracach na tory wracają jak nowe.
Naprawy główne obejmują każdy element składowy tramwajów – od dachu poprzez wnętrze, czyli przedziały pasażerskie i kabiny motorniczych, nadwozia – zewnętrzne części pojazdów, po podwozie. Pojazdy zyskują m.in. nową powłokę lakierniczą oraz nowe oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne. Odnawiane jest także wnętrze pojazdów. Wymieniane lub odnawiane są również poszczególne elementy, w tym m.in. podzespoły elektryczne i napędowe, podzespoły trakcyjne, sieciowe oraz podzespoły klimatyzatorów, a także wyposażenie pojazdu.
W 2022 roku naprawy główne przeszło 7 Swingów, choć pierwotnie takie działania
planowano wobec większej liczby wagonów. Przyczyną opóźnienia napraw głównych ma być trudna sytuacja finansowa samorządu. Docelowo naprawy główne przejdą wszystkie tramwaje Pesa Swing znajdujące się we flocie GAiT – czyli łącznie 35 pojazdów.
Modernizacje gdańskich Düwagów
Cały czas sukcesywnie
modernizowane są także posiadane tramwaje Düwag N8C . W ramach gruntownej modernizacji pojazdy te wyposażane są w nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają ich wysoką niezawodność. Tramwaje zyskują także m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort jazdy pasażerów – w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje.
W 2022 roku zmodernizowanych zostało kolejnych 6 tramwajów N8C.
Testy autobusu wodorowego
W 2022 roku, gdański przewoźnik po raz pierwszy testował autobus zasilany wodorem. NesoBus, który w ramach testów obsługiwał gdańskie linie, to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Gdański samorząd będzie chciał pozyskać 20
autobusów wodorowych.