30 grudnia podpisano umowy przewozowe pomiędzy Miastem Gdańsk a Gdańskimi Autobusami i Tramwajami. Są one potrzebne m.in. w związku z koniecznością zabezpieczenia finansowego dla nowych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych. Umowa autobusowa została zawarta na lata 2023-2032, a tramwajowa na okres 2023 - 2044. Szacowana wartość umów to niespełna 2, 463 miliarda złotych brutto - w przypadku autobusów i niecałe 7, 662 miliarda złotych brutto w przypadku tramwajów.
– Podpisanie nowych, długoletnich umów z miejską spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje to gwarancja rozwoju komunikacji miejskiej w naszym mieście – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Dzięki zagwarantowaniu trwałego finansowania możemy zainwestować w nowoczesny i niskoemisyjny tabor oraz myśleć o kolejnych inwestycjach w nowe trasy tramwajowe. Dla pasażerów oznaczać to będzie rozwój i dbałość o jakość transportu miejskiego, a dla kierowców i motorniczych pewność zatrudnienia w dobrym miejscu pracy – dodaje Piotr Borawski.
Nowe kontrakty
Obecna umowa autobusowa kończy się w roku 2026, a tramwajowa w 2030. Spółka będzie inwestować w najbliższych latach w nowy tabor potrzebny m.in. na
projektowanej obecnie trasie Gdańsk Południe - Wrzeszcz, a także
Zielonym Bulwarze. Planowana jest także wymiana tramwajów N8C i
zakupy autobusów zeroemisyjnych, a także inwestycja infrastrukturalna, czyli budowa nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Na ten cel są potrzebne środki finansowe, których źródłem będą m.in. obligacje oraz zaciągnięte kredyty. Długoletni kontrakt z Gminą Miasta Gdańska to solidna gwarancja dla banków - podpisane 30 grudnia kontrakty dadzą spółce możliwość wynegocjowania korzystnych warunków zaciągnięcia zobowiązań.
Dotychczas Gmina Miasta Gdańska płaciła spółce miejskiej GAiT wynagrodzenie za świadczone usługi przewozowe. Miało to formę rekompensaty, czyli wypłaty środków finansowych na pokrycie kosztów świadczenia usług przewozowych. Przy wyliczaniu wielkości należnej rekompensaty uwzględniano wszystkie koszty stałe i zmienne związanie z działalnością przewozową wraz z kosztem amortyzacji.
Korzystny model finansowania
Nowością w podpisanych 30 grudnia kontraktach jest pokrycie części kosztów (amortyzacji) przez tzw. rekompensatę inwestycyjną. Rekompensata ta jest wniesiona do spółki w formie dokapitalizowania. Dla miasta jest to korzystny model finansowania, ponieważ koszty inwestycyjne mogą zostać pokryte z wydatków majątkowych a nie z bieżących, tak jak to miało miejsce dotychczas.
– Nowe umowy, oprócz zabezpieczenia rocznej pracy przewozowej na poziomie 14 980 000 wozokilometrów w trakcji tramwajowej i 15 420 000 wozokilometrów w trakcji autobusowej, dokładnie definiują kryteria jakościowe usług. Dotyczy to m.in. sposobu obsługi osób z niepełnosprawnością przez kierujących pojazdy. Inną kwestią, którą reguluje ten dokument, ma być wyposażenie pojazdów w elektroniczne tablice informacyjne – informuje Sebastian Zomkowski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Integralną częścią umów jest też katalog kar finansowych, które miasto może nałożyć na spółkę w przypadku wystąpienia uchybień w jakości świadczonych usług – dodaje Sebastian Zomkowski.