Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna). Projekt ma być gotowy w 2022 r.
Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się na skrzyżowaniu Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Następnie zostanie poprowadzona w ciągu Jaśkowej Doliny w pasie dzielącym, następnie wzdłuż Wileńskiej, w ciągu al. Powstańców Warszawskich, nowym śladem poza siatką ulic na zachód od Sobieskiego – w śladzie nieistniejącej Nowej Politechnicznej – na wschód od Do Studzienki, na południe od Fiszera, następnie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego do istniejącej trasy tramwajowej w ciągu al. Grunwaldzkiej. Przewidziano sześć par nowych przystanków – w rejonie skrzyżowania Pieczewskiej i Jaśkowej Doliny, Jaśkowej Doliny i Wileńskiej, Wileńskiej i Edisona, Wileńskiej i Sobieskiego, Do Studzienki i Traugutta, Fiszera. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Projektant ma przewidzieć możliwość etapowania inwestycji.
Dokumentacja powstanie na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice. To ten wykonawca miał przygotować też dokumentację projektową, ale z uwagi na przedłużające się uzgodnienia umowę rozwiązano i niedawno rozpisano przetarg.
Projekt, zgodnie z podpisaną dziś (6 kwietnia) umową, wykona konsorcjum firm Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska i Ingeo. Wartość kontraktu to 4,881 mln zł brutto.
– Projekt trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz będzie uwzględniać nie tylko linię tramwajową, ale także drogi i trasy rowerowej. Aby umożliwić poprowadzenie tramwaju nową trasą dokumentacja zawierać będzie m.in. przebudowę Jaśkowej Doliny, kilometrowego odcinka ul. Wileńskiej czy ul. Do Studzienki – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Projekt ma być gotowy do końca 2022 r. – Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz jest kluczowa dla rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku i szybkiej obsługi podróży, łącząc górny i dolny taras naszego miasta. Budowa nowej infrastruktury wpisuje się w kierunek rozwoju sieci tramwajowej i kolejowej jako kręgosłupa transportu w Gdańsku. Jesteśmy zdeterminowani, aby ta inwestycja powstała jak najszybciej – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
mat. UM Gdańsk