Ośmioosobowy, poruszający się z prędkością do 25 km/h i pojemność baterii na 8 godzin pracy, autonomiczny bus – bez operatora na pokładzie – pojawił się na Cmentarzu Łostowickim jesienią. W ciągu 30 dni wykonał 450 kursów, przewiózł 2017 pasażerów i przejechał ponad 989 km. Został dobrze oceniony przez pasażerów, chociaż okazało się, że nie w każdych okolicznościach można go używać.
Nadszedł czas na podsumowanie realizacji międzynarodowego projektu. Gdańsk, który brał w nim udział, odpowiadał także za analizę prawnych aspektów autonomicznej mobilności oraz porównanie trzech pilotaży: w Gdańsku, Tallinie i norweskim Kongsbergu. Trzy pilotaże Sohjoa Last Mile odbyły się zarówno na terenach zamkniętych, jak i otwartych i dostarczyły informacji dla przyszłej zdalnej obsługi floty.
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas na pokładzie pojazdu znajdował się operator. W oparciu o sukces pierwszego pilotażu zapadła decyzja o organizacji kolejnego – tym razem testującego możliwości zdalnego nadzoru i zdalnego sterowania, jak również usunięcie operatora z wnętrza autonomicznego pojazdu: autonomiczny bus pilotażowo uruchomiony został na Cmentarzu Łostowickim.
W Gdańskim przetargu na prezentację autonomicznego busa wpłynęła oferta od fińskiej firmy Roboride. Finowie współpracowali z estońską firmą AuveTech, która dostarczyła i zaprogramowała busa, przeszkoliła operatów wyznaczonych spośród kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz odpowiadała za codzienną eksploatację. Partnerem technologicznym Roboride była też firma Trapeze Poland, specjalizującą się w rozwiązaniach IT dla transportu publicznego.
Do Gdańska dostarczono autonomicznego elektrycznego minibusa marki Iseauto (4 poziom autonomii kategorii SAE). Iseauto może przewozić maksymalnie osiem osób i porusza się z prędkością do 25 km/h. Wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 25 kW, a pojemność baterii pozwala na 8 godzin pracy. Bus może wykonywać manewr skrętu w trybie teleoperacji (bez operatora na pokładzie), a także omijać przeszkody w trybie autonomicznym (po potwierdzeniu przez operatora, że jest to bezpieczne). Dodatkowo zaprogramowano zasadę prawej ręki na skrzyżowaniach, dzięki czemu pojazd przepuszczał użytkowników drogi znajdujących się w strefie pierwszeństwa. Prędkość w trybie autonomicznym ze względów bezpieczeństwa ograniczono do 13 km/h.
Ubiegłoroczny pilotaż autonomicznego busa w Gdańsku był nie tylko pierwszym takim wdrożeniem na cmentarzu w skali świata, ale także wyzwaniem logistycznym. Główna aleja cmentarza nie posiada statusu drogi publicznej. Pojazdy mogą poruszać się po niej z prędkością do 5 km/h. W czasie pilotażu na trasie utrzymany był ruch pieszy i samochodowy.
Pilotaż trwał 30 dni, od 7 października do 12 listopada, z wyłączeniem okresu Święta Zmarłych. Jeździł 5 godzin dziennie, wykonując trzy przejazdy na godzinę, po trasie o długości 2,2 km, na której zlokalizowano cztery przystanki. Ubiegłoroczne pilotaże miały na celu analizę możliwości technicznych i ryzyka związanego z jazdą bez operatora pojazdu, percepcji człowieka w stosunku do bezzałogowego busa czy wymagań sieci komunikacyjnej (5G lub 4G) dla zdalnie sterowanej jazdy.
Autonomiczny bus na Cmentarzu Łostowickim miał poruszać się docelowo bez operatora na pokładzie. W trybie zdalnym (teleoperacji) operator nadzoruje widok z kamer, by wydawać polecenia pojazdowi. W sytuacjach krytycznych przejmuje on sterowanie i manualnie, zdalnie kieruje pojazdem. Jednak wykonawca napotkał problemy z zapewnieniem stabilnego łącza internetowego na terenie całego obszaru pilotażu. Zaobserwowano spadek prędkości i jakości łączności internetowej w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz w weekendy. Wówczas operator nadzorujący pojazd nie był w stanie w pełni ocenić sytuacji wokół pojazdu, ze względu na znaczne opóźnienie i niską jakość transmisji obrazu z kamer. Podczas pilotażu korzystano z sieci czterech największych dostępnych operatorów w Polsce, jednak żadna z nich nie pozwalała na osiągniecie odpowiedniej jakości przesyłu przez cały czas.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.