Gdańsk planuje kolejne odcinki ścieżek rowerowych i “autostrad” dla rowerów, które mają jeszcze bardziej polepszyć infrastrukturę w tym mieście. Władze miasta chcą dostosować miasto do zmian w mobilności mieszkańców, dlatego projekt zmian ma przejść szerokie konsultacje z mieszkańcami. Wg. szacunków ma powstać jeszcze około 40 kilometrów nowych tras, pierwsza z nich do końca 2023 roku.
Gdańsk chce dalej inwestować i rozwijać sieć dróg dla rowerów i innych Urządzeń Transportu Osobistego takich jak hulajnogi czy segway’e. W zeszłym tygodniu władze miasta zaprezentowały plany odnośnie rozwoju sieci rowerowej, które mogą jeszcze ulec znaczącym zmianom, ponieważ będą one konsultowane z mieszkańcami. Konsultacje potrwają do końca stycznia 2022 roku i pozwolą zaprezentować ostateczną wersję nowej sieci dróg rowerowych.
– W dokumencie, który powstał przed 10 laty - STER - zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy - wynika to także z tego, że zachodzą zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu – mówiła podczas konferencji prezydent Aleksandra Dulkiewicz. – Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - Ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się – dodała prezydentka.
Wspomniane wyżej ekostrady to bezkolizyjne drogi rowerowe, które mają zapewnić szybki i komfortowy przejazd rowerem z jednej części miasta do drugiej. Jak podają przedstawiciele miasta, wg. założeń taki charakter ma mieć tzw. Droga Czerwona, która ma stanowić korytarz łączący północ z południem Gdańska, biegnąc tuż obok torów kolejowych.
Plany opiewają na realizację 9 nowych tras, w tym właśnie Drogi Czerwonej, które w sumie będą miały około 40 kilometrów długości. Pierwsza z nich, w ciągu alei Armii Krajowej, ma powstać do końca 2023 roku. Nowe trasy wymagają aktualizacji strategii STeR, a więc planu rozwoju sieci dróg rowerowych w mieście. Powstał w 2011 roku i zawierał w sobie 26 zadań do realizacji w pierwszej fazie, a także 40 zadań w fazie drugiej. Jak podaje miasto, 32 inwestycje udało się zrealizować, a 17 jest w trakcie realizacji.
– Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Dlatego przygotowaliśmy projekt Ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy tradycyjnymi rowerami - tłumaczył Piotr Grzelak, zastępca prezydent. - Korytarz Drogi Czerwonej i dojazdy z górnego tarasu mają być ramą dla rozbudowywanej sieci dróg rowerowych. Od poniedziałku tę sieć będziemy konsultować z mieszkańcami – dodał Grzelak.
W ciągu 7 ostatnich lat w Gdańsku wybudowano lub zmodernizowano 81,2 kilometrów dróg rowerowych.
Koncepcje nowych tras mają przejść szerokie konsultacje społeczne, które rozpoczęły się 20 grudnia i potrwają do końca stycznia 2022 roku.
Każdy mieszkaniec może zgłosić w nich swoje uwagi, a także zaproponować własne, indywidualne pomysły na przebieg danej drogi rowerowej.