Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska otworzyła oferty w przetargu na dokumentację projektową dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (tzw. Nowa Politechniczna), która docelowo ma połączyć górny i dolny taras Gdańska. Wpłynęły dwie oferty, które znacząco przewyższają budżet zamawiającego.
Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się na skrzyżowaniu Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Następnie zostanie poprowadzona w ciągu Jaśkowej Doliny w pasie dzielącym, następnie wzdłuż Wileńskiej, w ciągu al. Powstańców Warszawskich, nowym śladem poza siatką ulic na zachód od Sobieskiego, na wschód od Do Studzienki, na południe od Fiszera, następnie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego do istniejącej trasy tramwajowej w ciągu al. Grunwaldzkiej. Przewidziano sześć par nowych przystanków – w rejonie skrzyżowania Piecewskiej i Jaśkowej Doliny, Jaśkowej Doliny i Wileńskiej, Wileńskiej i Edisona, Wileńskiej i Sobieskiego, Do Studzienki i Traugutta, Fiszera. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Projektant ma przewidzieć możliwość etapowania inwestycji.
Dzisiaj (26 stycznia) minął termin składania ofert. Wystartowały dwa podmioty. Konsorcjum Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska i Ingeo wyceniło prace na 4,881 mln zł brutto, a Mosty Katowice na 8,118 mln zł brutto. To dużo powyżej budżetu zamawiającego, który budżet określił na 1,599 mln zł. Jeśli Gdańsk zwiększy środki, to o wyborze zdecydują cena (60%) oraz przedłużenie minimalnego okresu rękojmi dla dokumentacji projektowej (40%). Oba podmioty zadeklarowały przedłużenie tego okresu o 24 miesiące.
Projekt ma być gotowy do końca 2022 r. – Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz jest kluczowa dla rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku i szybkiej obsługi podróży, łącząc górny i dolny taras naszego miasta. Budowa nowej infrastruktury wpisuje się w kierunek rozwoju sieci tramwajowej i kolejowej jako kręgosłupa transportu w Gdańsku. Jesteśmy zdeterminowani, aby ta inwestycja powstała jak najszybciej – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Nowa trasa tramwajowa zaznaczona na fioletowo, mat. DRMG