Od roku na przystanku tramwajowym Hucisko testowane jest urządzenie, które może zastąpić tradycyjny, papierowy rozkład jazdy. Czy tak się stanie, zdecydują wyniki testów prowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Testy są już na ukończeniu.
Z jednej strony papierowe rozkłady, z drugiej e-book ze wszystkimi danymi. W Gdańsku funkcjonuje jedno takie urządzenie, z którego można wyczytać dynamiczną informację pasażerską, oraz wszystko to, co dotychczas było na papierowym rozkładzie jazdy. Urządzenie jest na tyle proste w obsłudze, że mogą z niego korzystać osoby w różnym wieku.
Od około roku, na przystanku tramwajowym Hucisko 02, przy Nowym Ratuszu, można zaobserwować to specyficzne urządzenie. Służy ono do przeglądania rozkładów jazdy oraz monitorowania odjazdów tramwajów z przystanka, w czasie rzeczywistym. Jest to pierwsze tego typu urządzenie w Gdańsku.
Miejsce wybrano ze względu na charakter tego przystanku - korzysta z niego wiele osób. Hucisko 02 przy Nowym Ratuszu obsługiwany jest przez tramwaje linii 10 i 12, które jadą w kierunku Piecek Mogowa. "Dziesiątka" daje możliwość przesiadki na PKM (przystanek Brętowo).
Jak podaje dostawca oprogramowania, z którym ZTM w ramach tego projektu współpracuje, przez pierwsze 3 miesiące od zamontowania urządzenia, przycisk “w prawo” został kliknięty 14553 razy, natomiast “w lewo” 6171 razy. Przez kolejne 9 miesięcy, prezentowało się to następująco: w prawo - 29781, w lewo - 18469.
Podwyższone wyniki w pierwszych 3 miesiącach były związane z tzw. efektem nowości. Podsumowując powyższe statystyki, po efekcie nowości, średnia dzienna liczba kliknięć wyniosła 180. Dodatkowo, dowiedzieliśmy się, że urządzenie przez cały okres, czyli od 15 lipca 2022, zużyło 27 367,5 Wh, co przekłada się na średnie zużycie tabliczki na poziomie 3,16 W!
ZTM informuje, że testy tego urządzenia potrwają do końca wakacji i nie planowane jest ich przedłużenie. Nie mniej dotychczasowe próby wykazały, że ta technologia sprawdza się w komunikacji miejskiej. Internauci już na początku zwracali uwagę, na potencjalne próby wandalizmu na urządzeniach oraz ich awaryjność:
"Przez rok użytkowania nie odnotowaliśmy żadnych zgłoszeń dotyczących awarii tabliczki, jej zasilania, czy błędnie wyświetlanych informacji. Tabliczka działa bez zarzutu zarówno zimą, jak i latem” - informuje ZTM.
– Po zakończeniu obecnej umowy podejmiemy decyzję, w jakim zakresie chcemy rozwijać projekt – podsumowuje Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.