Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdańsk. Jest przetarg na naziemne przejście między dworcem a starówką

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. DRMG

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdańsk. Jest przetarg na naziemne przejście między dworcem a starówką
fot. DRMG
W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych, szczególnie w obrębie Śródmieścia. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie oraz przy Bramie Wyżynnej. W piątek, 14 kwietnia miasto ogłosiło przetarg na realizację kolejnego połączenia pieszego na wysokości Dworca Głównego w Gdańsku.

Wśród pięciu zasadniczych wartości w Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus znajduje się „otwartość przestrzeni miejskich”, rozumiana jako dostępność terenów publicznych dla wszystkich. W ramach strategii, ruch pieszy uznaje się za priorytetowy. Wyraża się to w m.in. w realizacji inwestycji poprawiających dostęp do różnych obszarów miasta i niwelujących barierę jaką są szerokie ulice.

Najważniejsze przejście naziemne w Gdańsku?

Podczas konferencji prasowej o przetargu i dostępności mówili Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Grzegorz Krajewski, Pełnomocnik Prezydenta Gdańska ds. Pieszych oraz Piotr Lorens, Architekt Miasta Gdańska.

– Kiedy uruchamialiśmy przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej, wiele osób obawiało się, że zakorkuje to Gdańsk. W rzeczywistości okazało się, że ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na przejście naziemne przy najważniejszym w Gdańsku węźle przesiadkowym, naprzeciwko Dworca Głównego. Rozwiązanie to ma zwiększyć dostępność dla pieszych i osób z niepełnosprawnościami, ułatwić dojście do dworca PKP i przedłużonych przystanków tramwajowych, oraz do ul. Elżbietańskiej – mówił podczas briefingu prezydent Grzelak.

Płynny ruch samochodowy...

Powstawanie przejść naziemnych nie oznacza jednak, że płynność ruchu kołowego w mieście jest zmniejszona. Poprawa możliwości poruszania się w przestrzeni miasta, bez konieczności pokonywania barier architektonicznych, nie wpływa na komfort poruszania się kierowców. Potwierdza to raport Oponeo.

– Gdańsk od dwóch lat jest liderem w rankingu wskazującym na płynność ruchu samochodowego w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców. Od wielu lat prowadzimy program uspokajania ruchu, wprowadzamy skrzyżowania równorzędne, strefy Tempo 30, otwieramy przejścia choćby na Podwalu Przedmiejskim czy ostatnio również przy GUM-edzie. Te rozwiązania sprawiają, że płynność wcale nie spada i podobnie będzie przy okazji otwarcia przejścia naprzeciwko Dworca Głównego w Gdańsku – dodał Piotr Grzelak.

Wydłużenie przystanków tramwajowych

Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych.

– Bardzo się cieszę, że rok po otwarciu przejścia przy Bramie Wyżynnej ogłaszamy postępowanie przetargowe na kolejne przejście. Zakres tego projektu jest typowy. Chcemy otworzyć się na mieszkańców, na turystów, którzy bardzo często wykorzystują komunikację miejską, bądź po prostu ruch pieszy. Przedłużenie peronów to także otwarcie się na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja tych robót zakończy się jeszcze w tym roku – mówił Dyrektor DRMG.

Projekt, został zaktualizowany, by odpowiadał nowo obowiązującemu prawu budowlanemu. Powstanie przejścia planowane jest w 2023 roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.

Idzie płynnie

– Przejście naziemne, które ma powstać w okolicy dworca PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Oczywiście natężenie ruchu pojazdów nie pozwala na to, aby mogło być inaczej. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak by potoki pieszych mogły przekroczyć w jednym sygnale zielonym obie jezdnie – powiedziała Agata Lewandowska. – Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

Otwarte przed rokiem przejście Bramę Wyżynną znakomicie wpisało się w pejzaż miejski, jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Wg obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu, potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie – 159 pieszych i rowerzystów/minutę i 79 pojazdów / minutę.

Z Dworca Głównego do Targu Drzewnego

Ta inwestycja spowoduje istotne zmiany w kontekście ulic Elżbietańskiej i Garncarskiej. Ta pozostająca obecnie nieco na uboczu przestrzeń, będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych Gdańska. Dzięki nowemu przejściu to właśnie tymi ulicami będzie można przejść w kierunku Głównego Miasta. Dotyczyć to będzie zarówno mieszkańców, tych, którzy pracują na Głównym czy Starym Mieście oraz turystów. W związku z tym już w zeszłym roku rozpoczęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. W kontekście realizacji przejścia będziemy chcieli zastanowić się nad tym, jakie dalsze zmiany w ulicy powinny zajść, aby stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych miasta.

Ulice Garncarska i Elżbietańska mają ogromny potencjał stania się główną drogą dojścia do Targu Drzewnego i Węglowego, a dalej do Drogi Królewskiej. Istnieje tutaj możliwości rozwoju nowych lokali gastronomicznych. Możliwe jest zaprojektowanie nowego zagospodarowania rekreacyjnego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

inf. pras. ZDM Warszawa 11 września 2023

Warszawa: Pierwsze prace i zmiany w ruchu na placu Na Rozdrożu

Przestrzeń

Warszawa: Przebudowa placu Na Rozdrożu coraz bliżej

Przestrzeń

Warszawa: Przebudowa placu Na Rozdrożu coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2023

Gdańsk zaczyna budowę węzła integracyjnego we Wrzeszczu

Przestrzeń

Gdańsk zaczyna budowę węzła integracyjnego we Wrzeszczu

Kamila Grzenkowska / www.gdansk.pl 23 lutego 2023

Gdańsk. Trwa budowa przejścia naziemnego przy GUMedzie

Mobilność

Gdańsk. Trwa budowa przejścia naziemnego przy GUMedzie

Redakcja/inf. pras. 15 czerwca 2022

Gdańsk z ofertami buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk z ofertami buspasa na Spacerowej

Redakcja/inf. pras. 03 czerwca 2022

Zobacz również:

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

inf. pras. ZDM Warszawa 11 września 2023

Warszawa: Pierwsze prace i zmiany w ruchu na placu Na Rozdrożu

Przestrzeń

Warszawa: Przebudowa placu Na Rozdrożu coraz bliżej

Przestrzeń

Warszawa: Przebudowa placu Na Rozdrożu coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2023

Gdańsk zaczyna budowę węzła integracyjnego we Wrzeszczu

Przestrzeń

Gdańsk zaczyna budowę węzła integracyjnego we Wrzeszczu

Kamila Grzenkowska / www.gdansk.pl 23 lutego 2023

Gdańsk. Trwa budowa przejścia naziemnego przy GUMedzie

Mobilność

Gdańsk. Trwa budowa przejścia naziemnego przy GUMedzie

Redakcja/inf. pras. 15 czerwca 2022

Gdańsk z ofertami buspasa na Spacerowej

Komunikacja

Gdańsk z ofertami buspasa na Spacerowej

Redakcja/inf. pras. 03 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5