Strona rządowa ponad dwa lata analizowała decyzję środowiskową, dotyczącą trasy nowego torowiska, wydaną przez Regionalna Dyrekcję Ochrony Środowiska. Jest wreszcie zgoda, ale Generalny Dyrektor OŚ ostateczną obwarował ją jednak wieloma warunkami, zalecając m.in. ograniczenie uciążliwości inwestycji dla mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, którą ma jechać tramwaj. Szczegóły decyzji poznamy niebawem.
– Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zreformował decyzję organu pierwszej instancji – RDOŚ w Gdańsku. Decyzja obwarowana jest licznymi warunkami realizacji. Dotyczą one m.in. kwestii ograniczenia uciążliwości dla ludzi oraz zabezpieczenia obiektów budowlanych przed wpływem drgań podczas eksploatacji przedsięwzięcia – informuje Piotr Otrębski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
RDOŚ wydała decyzję środowiskową dla budowy tzw. Nowej Politechnicznej pod koniec 2019 r. Wyznaczonej trasie przejazdu tramwaju m.in. ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego, sprzeciwili się jednak mieszkańcy tej ulicy. Wnieśli odwołanie i sprawa trafiła do Generalnej Dyrekcji. Wydana właśnie decyzja to blisko 70-stronicowy dokument. W najbliższych dniach zostanie opublikowany w całości, wraz z uzasadnieniem, w Biuletynie Informacji Publicznej. Wówczas poznamy jej szczegóły.
– Cieszę się, że po dwóch latach analizowania przez rządowe instytucje, otrzymaliśmy w końcu konieczną decyzję środowiskową. To znacznie przybliża nas do zakończenia projektowania tej niezwykle potrzebnej trasy – przyznał Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe – Wrzeszcz (nazywana potocznie Nową Politechniczną) to nowa linia, która ma połączyć górny i dolny taras Gdańska. Trasa drogi częściowo przebiegać będzie przez tereny obecnie niezagospodarowane, a także w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane i dostosowane do wymogów projektowanej drogi i trasy tramwajowej. Zaprojektowana powinna zostać dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania ul. Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego, dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt powinien uwzględnić poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej.
W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ulicą, nazwaną roboczo Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj powinien włączyć się z ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego. Projekt trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz powinien uwzględniać także budowę drogi i trasy rowerowej. Aby umożliwić poprowadzenie tramwaju nową trasą, dokumentacja zawierać będzie też przebudowę ul. Jaśkowej Doliny, kilometrowego odcinka ul. Wileńskiej czy ul. Do Studzienki.
Prace nad dokumentacją projektową dla Nowej Politechnicznej rozpoczęły się wiosną 2021 r.
Prowadzi je konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w restrukturyzacji i INGEO. Zgodnie z umową, dokument powinien być gotowy już za rok.
mat. UM Gdańsk