Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpisały przetarg na dostawę 18 elektrobusów. Zamówienie jest podzielone na dwie części – oddzielnie dla pojazdów klasy mega i maxi.
Pierwsza część postępowania zakłada dostawę 10 elektrobusów klasy maxi. Zamawiający wymaga pojazdów o długości 11,5-13,5, mogących pomieścić co najmniej 78 osób, z czego min. 25 na miejscach siedzących. Wymagany układ drzwi to 2-2-2, wszystkie otwierane do środka. Wymagane są silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 150 kW. Minimalna pojemność brutto akumulatorów powinna wynosić 44 0kWh, a użyteczna (netto) – min. 300 kWh. Zasięg określono na 180 km. Przewidziano ładowanie za pomocą wtyczki. Gniazda ładowania powinny być zdolne obsługiwać moc ładowania do 150 kW.
Przedmiotem drugiej części jest dostawa ośmiu elektrobusów w wersji przegubowej. Zamawiający wymaga pojazdów o długości 17,5-18,75, mogących pomieścić co najmniej 108 osób, z czego min. 38 na miejscach siedzących. Wymagany układ drzwi to 2-2-2-2, wszystkie otwierane do środka. Wymagane są silnik bądź silniki o mocy min. 220 kW. Minimalna pojemność brutto akumulatorów powinna wynosić 600 kWh, a użyteczna (netto) – min. 400 kWh. Zasięg określono na 180 km. Przewidziano ładowanie za pomocą wtyczki. Gniazda ładowania powinny być zdolne obsługiwać moc ładowania do 150 kW.
W obu przypadkach GAiT oczekuje niskiej podłogi na całej długości z wejściem na wysokości maks. 340 mm. W pojeździe znajdą się okna uchylne, ogrzewanie wodne, wspomagane agregatem grzewczym zasilanym paliwem diesla, klimatyzacja, elektroniczny system informacje pasażerskiej z ekranami LCD i LED, zapowiedzi głosowe, kasowniki, system liczenia pasażerów, monitoring, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Termin składania ofert mija 14 marca. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły odpowiednio co najmniej pięć elektrobusów mega i cztery elektrobusy maxi. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz parametry techniczne (30%). Pod uwagę brane będą teoretyczny zasięg pojazdu, gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii, sposób zabudowy magazynu energii (preferowana zabudowa na dachu), pojemność brutto magazynu energii, materiały użyte do wykonania konstrukcji nadwozia autobusu (preferowana stal), rodzaj silnika elektrycznego układu napędowego (preferowane zaoferowanie centralnego silnika układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną bądź w przypadku przegubowców – dwóch osi napędzanych przez silniki centralne zamontowane w ten sposób), rodzaj zawieszenia przedniego (preferowane zawieszenie niezależne), rodzaj montażu bocznych poszyć, liczba miejsc, agregat grzewczy przystosowany do zasilania paliwem biodiesel B100.
Na dostawy przeznaczono 14 miesięcy. Więcej o planach Gdańska związanych z elektrobusami pisaliśmy
tutaj.