3 kwietnia 2023 r. wejdą w życie zmiany w taryfie komunikacji miejskiej. W ofercie pojawi się bilet jednoprzejazdowy w cenie 4,80 złotych oraz bilet przesiadkowy 75-minutowy w cenie 6 złotych. O 8 złotych wzrośnie cena biletu miesięcznego, ważnego we wszystkie dni tygodnia. Rada Miasta Gdańska przegłosowała uchwałę w tej sprawie podczas czwartkowej sesji, 9 lutego.
Zmiana cen biletów jest konieczna między innymi z powodu szalejącej inflacji, wzrostu cen energii elektrycznej, drastycznej podwyżki cen paliw oraz wzrostu wynagrodzeń. – Planując powstawanie nowych taryf przyszło nam pracować w ciężkiej sytuacji finansowej – podkreślił podczas sesji RMG Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Od początku stycznia mamy nową taryfę na energię elektryczną, 77-procentowy wzrost ceny energii i 49-procentowy wzrost paliwa w porównaniu do stycznia 2022 roku. Wysoka inflacja wymaga również tego, żeby kierowcy i motorniczowie otrzymali godziwe wynagrodzenie za swoją pracę, więc również w tym pionie doszło do podwyżek. Wszystko skłania nas ku temu, wdrażając nowe taryfy, że musimy poprosić pasażerów o dalsze, większe partycypowanie w koszcie biletów – dodał.
Pasażerowie korzystający na co dzień z komunikacji miejskiej będą musieli dołożyć od kwietnia 8 złotych miesięcznie, natomiast osoby sporadycznie podróżujące autobusami i tramwajami, i kupujący bilety jednoprzejazdowe, nie odczują zmian. Pasażerowie będą mogli skorzystać również z biletów przesiadkowych 75-minutowych.
– Samorząd z budżetu miasta dokłada około 75 procent (do puli środków, z których finansowana jest komunikacja miejska, pozostałe 25 proc. to wpływy ze sprzedaży biletów – dop. red.) do funkcjonowania komunikacji publicznej. Nie chcemy w żaden sposób ciąć kursów komunikacji. Chcemy ją rozwijać, dlatego rozszerzamy ją każdego roku kupując nowy tabor, w tym pojazdy zeroemisyjne, inwestując w remonty, w nowe linie tramwajowe i autobusowe. Chcemy podtrzymać ulgę dla dzieci i młodzieży oraz wspólny bilet na pociągi SKM i Polregio – zaznaczał podczas sesji Piotr Borawski.
Ile wyniosą nowe stawki?W ofercie obowiązującej od kwietnia pojawi się bilet jednoprzejazdowy w cenie 4,80 zł, a także bilet przesiadkowy 75-minutowy w cenie 6 zł. Z nowym biletem pasażer będzie mógł korzystać z autobusów i tramwajów zatem przez 75 minut od momentu skasowania. Bilet pozwoli np. na swobodne przejechanie "od pętli do pętli". Cena biletu 24-godzinnego po zmianach wyniesie 22 zł, czyli 4 zł więcej niż dotychczas. Ceny biletów ulgowych wzrosną proporcjonalnie i wyniosą odpowiednio 2,40 zł (za bilet jednoprzejazdowy), 3 zł (za bilet 75-minutowy) i 11 zł (za bilet całodobowy).
Każdy pasażer korzystający z biletu miesięcznego, czyli nieograniczonej liczby przejazdów autobusem, tramwajem oraz SKM/PKM w Gdańsku zapłaci dziennie zaledwie 3,9 zł, czyli 117 zł miesięcznie. Pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM załadowany na Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem nadal będą mogli korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM i Polregio.
Ułatwienie, jakie dałaby ustawa metropolitalnaOd wielu lat samorządy zrzeszone w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot zabiegają o utworzenie metropolii na Pomorzu. Mimo poparcia m.in. ze strony środowisk samorządowych, naukowych, biznesowych – dotychczasowe rozmowy z rządem w tej sprawie nie przyniosły efektów. Metropolia na Pomorzu to przede wszystkim dodatkowe fundusze dla regionu, co najmniej 200 mln zł rocznie, które w tej chwili trafiają do budżetu centralnego.