Pięć tramwajów, ponad trzy godziny testowych jazd i około 30 specjalistów - obserwatorów. W sobotę, 4 lutego, równo miesiąc przed planowanym otwarciem tzw. Nowej Warszawskiej, odbyły się przejazdy testowe różnego typu tramwajów kursujących na co dzień po gdańskich torowiskach.
Warunki do jazdy nową trasą nie rozpieszczały. W ostatni weekend szalała śnieżyca. Mimo to sprawdzono każdy z pięciu przygotowanych na tę okazję tramwajów. Na torowisku pomiędzy alejami Havla i Adamowicza zobaczyć można było: Düwag N8C, Alstom NGd99, Bombardiera NGT6, Pesę 120NaG Swing i Pesę 128NG Jazz-Duo.
Mniej niż miesiąc do otwarcia nowej trasy
Każdym pojazdem jechali przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, a także przedstawiciele firmy, która zrealizowała tę inwestycję. Obecny był też Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
– Dokładnie na miesiąc przed uruchomieniem nowej linii tramwajowej Nowa Warszawska, rozpoczęliśmy testy. Wszystko po to, by 4 marca mieć pewność, że nowo otwarta trasa będzie mogła w pełni służyć mieszkańcom – zaznacza Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Przetestowaliśmy wszystkie typy tramwajów, które jeżdżą w naszej komunikacji miejskiej, na wszystkich możliwych trasach przejazdowych. Wszystko wskazuje na to, że 4 marca oddamy w pełni funkcjonalną trasę tramwajową, która ułatwi podróżowanie mieszkańców z południowych dzielnic miasta.
Pozytywny test dla nowego torowiska
– Sobotnie próbne przejazdy, pomimo trudnych warunków pogodowych, przebiegły pomyślnie. Nową trasą tramwajową poruszać się będą w najbliższym czasie wagony wyłącznie dwukierunkowe. Zdecydowaliśmy się jednak sprawdzić wszystkie typy obecnie eksploatowanych w Gdańsku tramwajów – podkreśla dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski. – Dzięki temu mamy pewność, że w przypadku sytuacji awaryjnej nie będzie problemu z przekierowaniem również i pozostałych wagonów na nową trasę. Natomiast trudne zimowe warunki pogodowe były również dla nas okazją do sprawdzenia, jak pojazdy zachowają się na nowej trasie przy opadach śniegu – dodaje Zomkowski.
4 marca otwarcie Nowej Warszawskiej
Nowa trasa tramwajowa łączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstała pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki - Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.
W ramach projektu tzw. Nowej Warszawskiej powstał około 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstały trzy nowe przystanki tramwajowe: na wysokości ul. Częstochowskiej, przy ul. Piotrkowskiej i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonano chodnik oraz drogę rowerową, zagospodarowano pobliską zieleń. W ramach inwestycji przebudowany został też 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej - tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyskała ona także chodnik i oświetlenie.