Do Gdańska, najpewniej w połowie przyszłego roku, trafi 15 nowych, piecioczłonowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Dziś (w czwartek) podpisano w ratuszu umowę między przedstawicielami miasta i bydgoskiego producenta.
Umowa to efekt przetargu, w którym oferty otwarto w połowie zeszłego roku. Gdańsk szukał dostawcy 15 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, z opcją podwojenia zamówienia.
Pesa była w czerwcu jedynym oferentem. Wcześniej, w marcu podczas pierwszej próby wyłonienia dostawcy, propozycje złożył bydgoski producent, a także Solaris ze Stadlerem. Wtedy jednak obie oferty, oscylujące wokół 144 mln zł brutto, odrzucono, bo przekroczyły budżet zamawiającego (prawie 138,5 mln zł brutto). W powtórzonym przetargu Pesa zaproponowała dokładnie taką sumę, jaką do wydania miał Gdańsk.
Do pomorskiego miasta trafi więc
15 pięcioczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów o długości 29,7 m i szerokości 2,4 m. Gdańskie Jazz Duo pomieszczą 206 pasażerów, z czego 32 na miejscach siedzących. Z każdej strony pojazdu pasażerowie będą korzystać z czworga drzwi dwustrumieniowych i dwojga drzwi jednostrumieniowych. We wnętrzu będą mieli do dyspozycji m.in. ładowarki USB.
Tramwaje będą poruszane dwoma napędowymi wózkami jezdnymi, które będą mogły rozpędzić pojazd do 70 km/h. Będą wyposażone w superkondensatory do magazynowania odzyskanej energii, co zmniejszy koszty użytkowania i pozwoli manewrować tramwajem w przypadku przerwy w dostawie prądu.
Zamawiający, czyli Gdańskie Autobusy i Tramwaje, ma czas do końca kwietnia 2019 r. na ewentualne poinformowanie producenta o ewentualnym skorzystaniu z prawa opcji.