Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska w ul. Podwale Przedmiejskie na odcinku od węzła Unii Europejskiej do przystanku tramwajowego Brama Żuławska. Najważniejszą informacją będzie zdecydowanie koniec patologii związanej z brakiem dojść do dwóch przystanków tramwajowych, zlokalizowanych tuż obok turystycznego centrum Gdańska, inaczej niż przez tunele.
W skład zamówienia wchodzi opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, a także uzyskanie wszelkich uzgodnień, w tym decyzji umożliwiające realizację prac. Projektant będzie sprawować także nadzór autorski nad realizacją prac.
Dokumentacja projektowa obejmie ok. 2-kilometrowy odcinek trasy. Jak informuje Gdańsk, konieczne są wymiana torowiska i sieci trakcyjnej uwagi na zły stan techniczny elementów infrastruktury. Założono budowę torowiska na konstrukcji bezpodsypkowej wraz z zieloną zabudową. Projektant będzie dopiero występować do zarządcy drogi (GZDiZ) o kompleksowe warunki i wytyczne do projektu.
Koniec tramwajowego wstydu w centrum Gdańska
W dokumentach wyjściowych przewidziano budowę przejść dla pieszych w poziomie terenu do przystanków Okopowa (od strony południowej) i Żabi Kruk, a także budowę przejazdu między ulicami Żabi Kruk i Słodowników. To wydarzenie epokowe, bowiem całą trasę tramwajową budowano od końca lat 50-tych w taki sposób, by piesi musieli dostawać się do przystanków tunelami, w których nie przewidziano wind i podnośników. Doprowadziło to do wyeliminowania wszystkich przystanków przy Podwalu z możliwości korzystania z nich osób z niepełnosprawnościami ruchowymi czy wózkami. Mówimy tu o przystankach zlokalizowanych tuż obok głównej atrakcji Gdańska - Głównego Miasta!
W ciągu kilku ostatnich lat udało się ten stan zmienić i dojść z poziomu gruntu pojawiły się przy Chmielnej i Akademii Muzycznej (przywrócono normalne skrzyżowania oraz wprowadzono przejścia dla pieszych na wysokości Łąkowej i Chmielnej), jednak dwa przystanki - Żabi Kruk i Okopowa - pozostały z tunelami. Teraz ma się to zmienić.
Rezultat planowania z lat 50-tych
Trasa drogowa wzdłuż Podwala Przedmiejskiego z linią tramwajową była stopniowo oddawana między 1959 r. a 1995 r., co pozwoliło na wyprowadzenie ruchu z Głównego Miasta. Droga otrzymała charakter przelotowy – z torowiskiem po środku, dojściami do przystanków w tunelach oraz odcięciem szeregu skrzyżowań.
Termin składania ofert mija 18 listopada. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz przedłużenie rękojmi (40%). Projekt, wraz ze wszelkimi decyzjami i uzgodnieniami, ma być gotowy w ciągu 78 tygodni od daty zawarcia umowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.