Gdańsk kupuje 30 elektrobusów, z czego 18 krótszych, 12-metrowych, a także 12 dłuższych, przegubowych o długości do 18,75 metra. Miasto chce dofinansować przetarg z programu Zielony Transport Publiczny.
Zgodnie z
zapowiedziami władz miasta, Gdańsk właśnie rozpisał przetarg na dostawę 30 autobusów elektrycznych, zarówno 12- jak i 18-metrowych. Samorząd kupuj 18 autobusów krótszych, 12-metrowych, a także 12 pojazdów przegubowych. W zapisach przetargowych zastrzeżono, że zakup autobusów będzie uzależniony od pozyskania zewnętrznego dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny oraz, że “zamawiający zobowiązuje się do realizacji zamówienia na takim poziomie na jakim otrzyma dotację z NFOŚiGW jednak nie niższym niż zakup 17 sztuk autobusów w części 1 oraz 11 sztuk autobusów w części 2”.
Nowe autobusy klasy Maxi mają mieć długość w przedziale 11,5-13,5 metra i mają mieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu. Wysokość podłogi w wejściach drzwiowych to 34 centymetry. Naprzeciw drugich drzwi założono umiejscowienie miejsce dla osób poruszających się na wózkach.
Napęd zapewni/zapewnią silnik lub silniki elektryczne o charakterze synchronicznym lub asynchronicznym umiejscowione w nadwoziu pojazdu. Gdańsk dopuszcza również inne możliwe rozwiązania niż te opisywane powyżej. Minimalna moc silnika bądź silników trakcyjnych to 150 kW. Autobusy będą miały również mechanizm rekuperacji energii trakcyjnej. Pojemność użytkowa baterii nie mniejsza niż 400 kWh, co pozwoli przejechać autobusom minimum 250 kilometrów w każdych warunkach. Ładowanie autobusów będzie następowało poprzez złącze plug-in o maksymalnej mocy 150 kW.
Pojazdy mają być ogrzewane, klimatyzowane i monitorowane. Pojawi się system liczenia pasażerów, system dynamicznej informacji pasażerskiej a także kasowniki biletowe.
Autobusy przegubowe mają mieć długość w przedziale 17,5-18,75 metra i mają mieścić minimum 105 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2-2. Silnik bądź silniki trakcyjne o mocy co najmniej 220 kW a baterie o mocy użytkowej co najmniej 550 kWh, co ma pozwolić na przejechanie co najmniej 250 kilometrów na jednym ładowaniu. Ładowanie baterii za pomocą złącza plug-in o maksymalnej mocy 150 kW.
Reszta wymagań wobec przegubowców będzie zbliżona do krótszych pojazdów.
Z racji zakupu dwóch różnych rodzajów autobusów Gdańsk dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. Obie części zamówienia mają zostać zrealizowane w 12 miesięcy od zawarcia umowy.
W części dotyczącej dostawy osiemnastu autobusów 12-metrowych mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawę lub dostawy 5 autobusów elektrycznych niskopodłogowych miejskich klasy Maxi o długości co najmniej 11,5 metra, które zostały dopuszczone do ruchu w kraju kupującego.
W przypadku części dotyczącej dostawy dwunastu przegubowców określono, że mogą w niej wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawę lub dostawy co najmniej 4 autobusów niskopodłogowych, wielkopojemnych, przegubowych autobusów miejskich klasy Mega o długości co najmniej 17,5 metra, które uzyskały dopuszczenie do ruchu w kraju zamawiającego.
O wyborze najlepszej oferty w obu przypadkach zdecyduje cena - 70% oraz ocena techniczna - 30%.