Już pod koniec września do gdańskiej floty autobusowej dołączy 18 autobusów elektrycznych marki MAN Lion’s City E. Jest to jeden z kluczowych elementów przemiany gdańskiej komunikacji miejskiej. W poniedziałek, 19 czerwca, podczas konferencji prasowej zaprezentowano pojazd, który przez najbliższe dwa tygodnie obsłuży miejskie linie pod hasłem „Wkrótce w gdańskich barwach”.
– W Gdańsku myślimy o przyszłych pokoleniach i konsekwentnie wymieniamy tabor autobusowy na taki, który jest bardziej przyjazny środowisku, czyli nisko lub zeroemisyjny – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. ţ Od ubiegłego roku po naszych ulicach jeżdżą mini autobusy Karsan, które są pierwszymi elektrycznymi pojazdami w naszej flocie. Dziś prezentujemy autobus firmy MAN, taki sam jak te, które od jesieni będą wyjeżdżać na ulice Gdańska. Będzie to 8 tradycyjnych i 10 przegubowych pojazdów. Do 30 czerwca czekamy także na oferty w postępowaniu na długoterminowy najem autobusów napędzanych wodorem.
Karsany już jeżdżą. MAN-y dopiero dotrą
Hasło "Wkrótce w Gdańskich barwach", które znajdzie się na pojeździe, to zapowiedź zmian wprowadzanych w komunikacji miejskiej. Od wtorku, 20 czerwca do 2 lipca, zaprezentowany autobus będzie obsługiwał poszczególne linie autobusowe.
W ubiegłym roku do gdańskiej floty
dołączyły 3 autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Od września ubiegłego roku obsługują one obszar Starego i Głównego Miasta. Łączny koszt inwestycji obejmującej dostawę tych pojazdów wraz z trzema ładowarkami, urządzeniami i sprzętem do diagnostyki oraz napraw to 3,9 mln zł netto.
W tym roku flotę uzupełni 18 autobusów elektrycznych, 10 standardowych i 8 przegubowych marki MAN Lion’s City E. Wartość zamówienia to 50,4 mln zł netto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie
ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 17 kwietnia złożony został wniosek o dotację w wysokości 100 procent kosztów, jednak ostateczna wysokość dofinansowania zależy od decyzji NFOŚiGW.
Bez ładowarek na pętlach
– Ważne jest to, w jaki sposób te autobusy będą napędzane i jak będą ładowane. Zdecydowaliśmy się, chyba jako pierwsze miasto w Polsce, żeby nie budować infrastruktury na pętlach – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Zdecydowaliśmy się na zakup floty, której zasięg pozwoli na to, by cała praca przewozowa w ciągu dnia była realizowana na jednym ładowaniu. Na terenie zajezdni autobusowej powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych przeznaczona do ładowania 18 autobusów, które dotrą do Gdańska jesienią. Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą pozyskaliśmy dofinansowanie.
Początkowe 18 punktów ładowania będzie sukcesywnie zwiększane według zmieniających się potrzeb. System ich zarządzania ma zostać zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, a to oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie połączone z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
Autobusy wodorowe dla Gdańska
Kolejnym dowodem na to, że Gdańsk buduje swoją flotę o pojazdy zeroemisyjne, jest uruchomiona procedura przetargu na długoterminowy najem 10 autobusów o standardowej długości zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają się pojawić na ulicach Gdańska w przyszłym roku wozić pasażerów przez dziesięć lat.
Więcej o tym postępowaniu pisaliśmy tutaj.Wyłonione w przetargu pojazdy zasilane mają być wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy. Oferty składać można do 30 czerwca.
Komfortowe i bezpieczneZgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane, przystosowane zostaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
– Nowe elektryczne pojazdy standardowe oraz przegubowe zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa – mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT ds. operacyjnych. – Będą to system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystent martwego pola, który będzie informował i ostrzegał kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane zostaną w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED zaprojektowane zostanie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.