Gdańsk czeka na oferty na wykonanie dokumentacji projektowe dla kilkusetmetrowej trasy tramwajowej od al. Grunwaldzkiej, wzdłuż Klonowej, do dworca Wrzeszcz. Infrastruktura ma być elementem nowego zagospodarowania przestrzeni.
Cała linia będzie miała ok. 350 m. Rozpocznie się rozjazdami na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i Klonowej. Koncepcja zakłada dodatkowy tor do skrętu od strony centrum, a także łączniki umożliwiające przejazd tramwajów pomiędzy torami w przeciwnych kierunkach. Rozjazdy, dzięki krzyżownicom głębokorowkowym, mają być przystosowanie do przejazdu na wprost z prędkością 50 km/h. W ciągu Klonowej torowisko będzie niewygrodzone i niewydzielone – będzie tworzyło wspólną przestrzeń, jak na rynku w Katowicach. Linia tramwajowa skręci pod budynek dworca, przed którym przewidziano przystanki. Dalej, w ciągu Dmowskiego, przewidziano trzy tory odstawcze.
Po nowym torowisku ma być zachowana możliwość przejazdu autobusem – z włączeniem w al. Grunwaldzką. Skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i Klonowej oraz Klonowej, Dmowskiego i Lendziona mają być wyposażone w sygnalizację z priorytete, dla transportu publicznego (w zależności od relacji – bezwzględny lub wysoki). Zaprojektowany będzie buspas wzdłuż Dmowskiego od Zator-Przytockiego do pętli, rozważony będzie też buspas wzdłuż Dmowskiego od węzła do Kościuszki.
Do tego projektant weźmie pod uwagę możliwość jednoprzestrzennego zadaszenia przystanków bez klasycznych wiat. Przed dworcem powstać ma atrakcyjny plac miejski. Obszar pętli autobusowej może być zagospodarowany w formie PPP – z założeniem realizacji budynku biurowego z ewentualną funkcją usługową. Cele publiczne obejmują zaplecze dla komunikacji miejskiej.
Utworzenie nowego krańca jest istotne dla
obsługi projektowanej trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Infrastruktura musi być przystosowana do obsługi tramwajami o długości ok. 45 m. Projektowanie trasy ma by powiązane z zagospodarowaniem pl. Czerwonych Gitar – projektanci mają uwzględniać wyniki konkursu projektowego.
Termin składania ofert mija 18 kwietnia. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz przedłużenie rękojmi (40%). Projekt budowlany ma być gotowy w ciągu 60 tygodni od zawarcia umowy, a projekty wykonawcze – w ciągu 72 tygodni.
koncepcja ZTM, mat. UM Gdańsk
koncepcja Biura Rozwoju Gdańska, mat. UM Gdańsk