W Gdańsku trwa budowa tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z nowym odcinkiem torowiskiem tramwajowym. Do projektu wprowadzono zmiany: powstająca trasa zostanie wydłużona o ok. 320 m, by komunikacja szynowa mogła obsługiwać nowo wybudowaną szkołę dla 700 uczniów. Tramwaje zostaną jednak uruchomione później niż zapowiadano, bo w połowie przyszłego roku.
Niedawno do projektu Nowej Bulońskiej Północnej, w ramach której powstaje 2,6-km trasa tramwajowa, wprowadzono kilka zmian. Największa dotyczy skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej. Wcześniej planowano tutaj rondo, ale na etapie przetargu ustalono, że bezpieczniejsze będzie skrzyżowanie skanalizowane, które zapewni też płynniejszy ruch.
W pierwotnym projekcie zakładano też realizację początkowego fragmentu Nowej Politechnicznej, czyli trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Na wysokości skrzyżowania z Nową Wołkowyską powstać miał rozjazd w kierunku przyszłej trasy tramwajowej.Rozwiązanie to nie powstanie, gdyż uznano, że lepsze będzie połączenie trasy GPW z istniejącym torowiskiem na terenie osiedla Piecki-Migowo, na wysokości przychodni Morena.
Kolejna zmiana dotyczy wydłużenia budowanej linii tramwajowej o 320 m na południe. Początkowo torowisko miało kończyć się w pobliżu skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej, ale miasto – po analizie możliwości finansowych – zdecydowało się na budowę kolejnego odcinka. Dzięki temu tramwaj, równolegle do wcześniej planowanego układu drogowego, dojedzie do funkcjonującego przedszkola przy ul. Lawendowe Wzgórze oraz budowanej szkoły podstawowej dla ok. 700 uczniów. Zaplanowano tutaj kraniec z rozjazdami, bez pętli.
Nowa szkoła zacznie funkcjonować 1 września. Miasto uznało, że konieczne jest zapewnienie dojazdu. Dlatego też oddanie układu drogowego, prowadzącego od skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej, zaplanowano pod koniec lipca. Przejazd w rejonie skrzyżowania w kierunku Armii Krajowej przewidziane jest natomiast pod koniec sierpnia.
Jak informuje DRMG, przejezdność całej Nowej Bulońskiej Północnej – między Myśliwską i Jabłoniową – planowana jest na koniec 2019 r. Tramwaj z Moreny na Jasień ruszy natomiast w połowie 2020 r. To później, niż pierwotnie zakładano – układ drogowy miał być gotowy do końca lipca, natomiast przy podpisaniu umowy mówiono o oddaniu trasy tramwajowej do końca tego roku.
Budowę Nowej Bulońskiej realizuje NDI z Balzolą. Wartość umowy to 191,7 mln zł brutto. Umowę na realizację prac podpisano w kwietniu 2018 r.
Wyświetl większą mapę