PKP PLK przymierzają się do modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku. Do 2005 r. trasą tą jeździła trójmiejska SKM. Zarządca infrastruktury zapewnia, że historyczne wiaty i zadaszenia pozostaną na miejscu, na peronach. Wyremontowane zostanie też przejście na przystanku Kolonia. Na razie nic jednak nie wskazuje na możliwy powrót pociągów do portu.
PKP PLK będą realizować spore inwestycje związane z poprawą dostępu do portów. Jedną z inwestycji są
prace na liniach 227/249 i 722. – Projekt przewiduje gruntowną przebudowę układu torowego na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. W efekcie powstaną grupy torów do obsługi jeszcze większej liczby pociągów towarowych. Składy będą mogły być dłuższe i cięższe. Modernizacja obejmie także przebudowę m.in. sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z budową systemu ERTMS/ETCS poziom 2 – opisuje Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.
Linia z Gdańska Głównego do Nowego Portu wykorzystywana była od czasów przedwojennych do ruchu pasażerskiego. Tutaj też, w 1951 r., trójmiejska SKM zainaugurowała pierwsze przewozy z wykorzystaniem pociągów elektrycznych. Składy zatrzymywały się po drodze na przystankach Stocznia, Nowe Szkoty, Kolonia, Zaspa Towarowa i Brzeźno. W 2002 r. linię skrócono do Brzeźna w związku z rozbudową układu drogowego, a w 2005 r. całkowicie zawieszono przewozy. Powodem była konkurencja ze strony tramwajów oraz oczywiście brak wspólnego biletu. – Wyjątek stanowią okazjonalnie uruchamiane przewozy specjalne z nowego przystanku Gdańsk Stadion Expo – zaznacza zarazem Martyn Janduła.
Jak informuje przedstawiciel PKP PLK, dotychczasowa infrastruktura pasażerska pozostanie na przystankach Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. – Odnowione zostanie istniejące zadaszenie nad wejściami i wyremontowane będzie przejście podziemne na przystanku Gdańsk Kolonia, które dodatkowo zostanie dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zgodnie z decyzją konserwatora zachowane zostaną wiaty na przystanku Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno – mówi Martyn Janduła.
Na razie nic nie zapowiada jednak, by w jakiejkolwiek perspektywie na linię tę mogły wrócić pociągi. – Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku i PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów pasażerskich na linii do Brzeźna – zaznacza Martyn Janduła.
Spółka PKP PLK jest na etapie
wyboru wykonawcy robót budowlanych dla projektu portowego. – Realizacja projektu planowana jest do rozpoczęcia jeszcze w tym roku. Roboty mają potrwać ok. 3 lata – mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury