Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza najnowsze oprogramowanie w komunikacji miejskiej. Dzięki zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej, w pojazdach wyświetlane będą możliwości przesiadek na inne środki transportu, zarówno tramwaje, autobusy, jak i pociągi SKM oraz PKM. Dotyczyć one będą nie tylko przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ale również jego okolicy.
O szczegółach technicznych projektu, podczas konferencji prasowej w poniedziałek, 3 kwietnia, mówili Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, miejscy radni - Beata Dunajewska i Krystian Kłos oraz przedstawiciele ZTM i GAiT.
– Przez ostatnie kilka miesięcy pracowaliśmy nad tym systemem wspólnie z Gdańskimi Autobusami i Tramwajami oraz Zarządem Transportu Miejskiego – mówił Piotr Borawski. – Postanowiliśmy wykorzystać tę infrastrukturę, którą mamy w bardzo wielu autobusach i tramwajach po to, by poprawić informację pasażerską. Zaproponować pewnego rodzaju nowinkę, której nie ma jeszcze w komunikacji miejskiej w Polsce. System będzie informować pasażerów w czasie rzeczywistym, korzystając z mapy, dokładnie odwzorowującej przystanek, na którym jesteśmy, na jakie środki transportu można się przesiąść w ciągu najbliższych 15 minut.
Nowy system wprowadzany będzie sukcesywnie w pojazdach GAiT wyposażonych w ekrany LCD. Obecnie wyposażonych jest w nie ponad 80 proc. tramwajów i 50 proc. autobusów. W ciągu dwóch lat wszystkie gdańskie tramwaje będą je posiadać, gdyż wyposażane są w nie podczas prowadzonej sukcesywnie modernizacji. W ciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie także liczba autobusów wyposażonych w ekrany. Posiadają je wszystkie nowe pojazdy, a już wkrótce flotę autobusową zasili 18 autobusów elektrycznych.
Jakich informacji dostarcza pasażerowi system zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej?
– Informacja pasażerska nie będzie podawać rozkładowego czasu jazdy, tylko miejsca, gdzie rzeczywiście znajdują się te pojazdy – dodaje Piotr Borawski. – Wiemy, że w trakcie dnia, gdy są zatory i zdarzają się też nieprzewidziane sytuacje, to mamy albo przyspieszenie, albo opóźnienia pojazdów. Pasażerowie, którzy będą jechali autobusem czy tramwajem, zbliżając się do przystanku, będą mieli w czasie rzeczywistym informacje, na jaki środek transportu mogą się przesiąść.
Na ekranach dostępne będą możliwe przesiadki w ciągu najbliższych 15 minut. Z aktualnego przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ten czas wynosić będzie powyżej 1 minuty i jest to realny czas na zmianę środka transportu. Natomiast z przystanków oddalonych do ok. 200 m, ten czas będzie wynosił powyżej 3 minut.
Jak działa ten system?
Głównym elementem systemu są usługi pobierające dane z zewnętrznych źródeł. Codziennie aktualizowane są dane dotyczące rozkładów jazdy i lokalizacji przystanków, które następnie są przetwarzane i zapisywane w bazie. Na ich podstawie (PKM, SKM, Tristar) oraz informacji z GAiT usługa znajdująca się na serwerze komunikacyjnym udostępnia dane dla tablic.
– Tablica każdego pojazdu zbliżającego się do przystanku sprawdza w systemie aktualne odjazdy i prezentuje pasażerom rzeczywiste (dynamiczne) czasy odjazdów SKM, PKM, tramwajów i autobusów – mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT. – System dostarcza informacje na temat wszelkich możliwych przesiadek dostępnych w okolicy, a nie tylko z przystanku docelowego. To odróżnia go od innych systemów przesiadkowych w kraju.
ţ Dziś pokazujemy kolejną odsłonę nowych i nowoczesnych technologii w gdańskiej komunikacji – mówił Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ds. operacyjnych w ZTM. – One są już obecne u nas od 2017 roku. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku udostępnia tak zwane otwarte dane, z których korzystają programiści, tworząc różne, przydatne w podróży aplikacje. Na około 200 przystankach komunikacji miejskiej w Gdańsku są tablice systemu informacji pasażerskiej, które prezentują realne czasy odjazdu, z których pasażerowie bardzo chętnie korzystają. Te same tablice w formie wirtualnej można znaleźć na naszej stronie internetowej. Od prawie 2 lat posiadamy także mapę, na której pokazywane są aktualne pozycje pojazdów na trasach. Cieszymy się, że pojawia się to uzupełnienie w formie systemu dynamicznej informacji przesiadkowej i liczymy, że ono także spodoba się naszym pasażerom.
Jakie jeszcze inne udogodnienia dla pasażerów wprowadzane są w pojazdach GAiT?
W ramach modernizacji i napraw głównych w pojazdach montowane są rozwiązania zastosowane w najnowszych pojazdach GAiT, takie jak wewnętrzne boczne tablice wyświetlające trasę linii. Pasażer może w ten sposób śledzić w czasie rzeczywistym, na jakim przystanku pojazd się znajduje i do jakich przystanków zmierza. Pojazdy GAiT zyskują nowe funkcjonalności dzięki wprowadzaniu przez Spółkę najświeższych rozwiązań w oprogramowaniu systemu informacji pasażerskiej. Taką nową funkcjonalnością jest, przydatna pasażerom, informacja o czasie podroży od aktualnego przystanku do kolejnych przystanków na trasie. To nowe udogodnienie dla pasażerów jest obecnie sukcesywne wdrażane w pojazdach GAiT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.