ZKM Gdańsk rozstrzygnął duży przetarg na dostawę autobusów niskopodłogowych. Do Gdańska dotrą trzy 10-metrowe autobusy klasy midi, dziewięć 18-metrowych przegubowców i 9 standardowych autobusów 12-metrowych.
Pierwotnie ZKM Gdańsk rozpisał trzy przetargi na dostawę autobusów. Do pierwszego, dotyczącego dostawy dwóch autobusów o długości do 8,8 metra, nikt się nie zgłosił. Inaczej jest w przypadku dwóch pozostałych. Zdaniem ZKM Gdańsk jedyna oferta Daimler Polska jest najlepszą w przetargu na dostawę dziewięciu autobusów 12-metrowych i dziewięciu przegubowców. Oferta marki spod znaku gwiazdy mieści się w kosztorysie, choć nie znamy jeszcze dokładnej ceny, jaką gdańskiemu przewoźnikowi zaoferował ten producent.
Do Gdańska przyjadą Mercedesy Citaro
– Do Gdańska dostarczymy bardzo nowoczesne pojazdy Mercedes Citaro K, oraz Citaro o długości 12 i 18 metrów, wszystkie spełniające normę emisji spalin Euro 6. Jesteśmy niezwykle dumnie z tego kontraktu, który z zamawiającym podpiszemy już wkrótce – powiedział Adam Kempiński, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich Evobus Polska. Więcej na temat gdańskiego przetargu i kryteriach oceny ofert w nim piszemy
TUTAJ. O zapowiedzi prezentacji zupełnie nowego autobusu Mercedesa w Kielcach można przeczytać
TUTAJ.
Podwyżka biletów potwierdzonaRównolegle z decyzją o wyborze oferty Mercedesa gdańscy radni Platformy Obywatelskiej większością głosów zdecydowali się na podwyżkę biletów komunikacji miejskiej. Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak wyjaśniał rajcom, że od 2011 roku Gdańsk płaci za komunikację o 40 mln zł więcej, a miasto podjęło duże inwestycje taborowe i rozwinęło sieć tramwajową, przy okazji ją remontując.
– W Warszawie za bilet jednorazowy płaci się 7 zł, w Krakowie 5 zł – wyjaśniał na sesji gdańskiej rady wiceprezydent Grzelak, cytowany przez portal trójmiasto.pl. Minął się z prawdą, gdyż w stolicy jednorazowy bilet ważny przez 20 minut od momentu skasowania kosztuje 3,40 zł (ważny przez 75 minut – 4,40 zł). Ponadto w Warszawie umożliwia on przejazd także koleją miejską, czego nie da się zrobić w Trójmieście, gdzie osobne bilety sprzedaje ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia i SKM Trójmiasto, a bilety wspólnego emitenta, jakim jest MZKZG, są trudno dostępne i stosunkowo drogie. Co ciekawe, oprócz kwot poniesionych na zakup taboru, w Gdańsku podwyżkę uzasadnia się także kosztami związanymi… z integracją biletową. A to właśnie w braku wspólnego biletu w całym Trójmieście można upatrywać przyczyn ograniczenia oferty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, o czym piszemy
TUTAJ.
Za bilet jednorazowy w Gdańsku zapłacimy teraz 3,20 zł (bilet godzinny 3,80 zł), za sieciówkę ważną we wszystkich pojazdach ZTM Gdańsk na obszarze Gdańska we wszystkie dni tygodnia – 94 zł.