Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na projekt nowej linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale oraz dwóch towarzyszących inwestycji drogowych. Pozwolenia na budowę mają zostać przekazane w ciągu trzech lat od zawarcia umowy.
Przedmiotem zamówienia jest sporządzenie dokumentacji projektowej (wraz ze wsparciem technicznym) oraz uzyskanie i wykonanie potrzebnych opracowań, analiz, uzgodnień, decyzji, opinii wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych zezwalających na realizację robót. Przedsięwzięcie jest podzielone na trzy zadania – część kolejową i dwie miejskie.
Część kolejowa obejmuje budowę linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale (przedłużenie linii SKM). To zakres rzeczowy realizowany dla PKM. To 7 km dwutorowej zelektryfikowanej linii kolejowej z sześcioma przystankami. Dwa z nich znajdą się pod ziemią (Łostowice – Świętokrzyska oraz Węzeł Kowale), a dwa w wykopie (Niepołomicka oraz Wielkopolska).
Zadanie opcjonalne obejmuje pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac oraz w czasie rękojmi i gwarancji na te odcinki – z podziałem na dwa odcinki: ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego oraz ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego na granicy Gdańska i Kowal, wraz z budową tego węzła.
Jedna część drogowa obejmuje budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską. Drugie zadanie drogowe obejmuje budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale. Tutaj również przewidziano nadzór autorski w ramach opcji.
Oferty poznaliśmy pod koniec lutego. Wystartowało sześć firm, z czego dwie zmieściły się w budżecie określonym na 35,630 mln zł brutto, w tym 29,630 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na części drogowe. Wygrało polsko-hiszpańskich firm Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudio, które złożyło ofertę na kwotę 48,401 mln zł brutto. Pozostałe oferty zostały odrzucone. Teraz wybór musi się uprawomocnić. Pozostali wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań.
W ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy wykonawca ma przekazać decyzje administracyjne zezwalające na realizację robót. W sumie na realizację, z nadzorem autorskim nad realizacją robót oraz w okresie rękojmi i gwarancji, przeznaczono 84 miesiące (siedem lat). Jeżeli samorządom województwa pomorskiego i miastu Gdańsk uda się w zdobyć unijne dofinansowanie, to realizacja inwestycji będzie możliwa już w latach 2027- 2029. Więcej o projekcie piszemy
tutaj.