W pobliżu Pętli Ujeścisko, przy ul. Warszawskiej w Gdańsku, na terenie 4 hektarów powstanie nowa zajezdnia tramwajowa z możliwością przeglądów, napraw i mycia taboru. Koszt inwestycji to ponad 390 mln zł - środki będą pochodzić głównie z KPO. Pojadą tam także nowe, 47-metrowe tramwaje. Prace mają się zacząć w 2027 roku i potrwać cztery lata. W środę, 23 kwietnia, prezydent Gdańska ogłosiła postępowanie przetargowe.
Zajezdnia Ujeścisko zostanie wybudowana na działce o powierzchni około 4 hektarów. W ramach inwestycji powstanie nowoczesny kompleks techniczny, który obejmie:
- halę postojową z miejscem dla 20 tramwajów, z możliwością rozbudowy do 30 pojazdów,
- stację obsługi technicznej do przeglądów, drobnych napraw i codziennej konserwacji,
- nowoczesną myjnię dla tramwajów nowej generacji,
- dyspozytornię odpowiedzialną za zarządzanie ruchem i planowanie pracy taboru,
- układ torowy zintegrowany z istniejącą siecią tramwajową,
- infrastrukturę umożliwiającą odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu.
– Dzisiejsze ogłoszenie przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Gdańsku Południe to kolejny krok w rozwoju naszego systemu transportu publicznego – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Realizacja tej inwestycji to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców dynamicznie rozwijających się dzielnic południowych, ale też wyraz naszej konsekwentnej polityki stawiającej na zrównoważony transport i ochronę środowiska. Zajezdnia, która powstanie w rejonie ulicy Warszawskiej, to kluczowy element infrastruktury niezbędny do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Bez niej dalszy rozwój komunikacji szynowej w tej części miasta nie byłby możliwy.
Będą nowe tramwaje
Zajezdnia będzie w pełni przystosowana do obsługi najnowszych tramwajów o długości 45–47 metrów, oferując nowoczesne warunki serwisowe i eksploatacyjne. Dogodne połączenie z ul. Warszawską zapewni łatwy dostęp zarówno dla pojazdów, jak i dla pracowników.
– Inwestycja, którą dziś ogłaszamy, to strategiczny krok w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Na obszarze 4 hektarów wybudujemy nową, w pełni nowoczesną zajezdnię tramwajową. To miejsce będzie nie tylko zapleczem technicznym, ale przede wszystkim centrum obsługi naszego rozwijającego się systemu tramwajowego - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Zajezdnia ta będzie przystosowana do obsługi nowego taboru – w tym
najdłuższych tramwajów w historii Gdańska, o długości 45 i 47 metrów, które planujemy zamówić w najbliższych miesiącach. Będą one obsługiwać nową,
kluczową trasę łączącą górny i dolny taras miasta, zwaną GPW. To dowód na to, że nasze inwestycje są ze sobą spójne i wzajemnie się uzupełniają – nowa zajezdnia, nowy tabor i nowa trasa tworzą razem solidny fundament pod nową jakość transportu publicznego w Gdańsku. Na terenie zajezdni powstanie nowoczesne zaplecze do bieżącej obsługi tramwajów – z możliwością przeprowadzania przeglądów, napraw, codziennego mycia pojazdów i pełnego serwisu technicznego. Dzięki temu zapewnimy nie tylko rozwój sieci tramwajowej, ale także jej niezawodność, punktualność i komfort podróżnych. Naszym celem jest stworzenie systemu transportowego, który umożliwi mieszkańcom i mieszkankom szybkie, sprawne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście – bez korków, bez stresu i na czas - dodał Borawski.
Wsparcie dla zielonej transformacji
Zajezdnia Ujeścisko to jeden z kluczowych elementów strategii transformacji energetycznej i infrastrukturalnej Gdańska. Projekt został ujęty w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta, w której zabezpieczono ponad 373 mln zł, z czego ponad 334 mln zł przeznaczono na budowę zajezdni, blisko 40 mln zł na budowę podziemnego zbiornika retencyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu.
Zbiornik ten będzie wspierać system odwodnienia i retencję wód opadowych, zgodnie z założeniami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi.
Miasto złożyło również wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Planowana pożyczka w wysokości 274 mln zł pokryje 100% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe ok. 60 mln zł zostanie sfinansowane z budżetu Gminy.
– Skutecznie sięgamy po środki europejskie, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy, by realizować zieloną transformację i strategiczne projekty transportowe Gdańska. Zajezdnia Ujeścisko to nie tylko nowoczesna infrastruktura – to jeden z kluczowych elementów większej układanki, jaką jest obwodnica tramwajowa miasta - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Już dziś widzimy, jak wcześniejsze decyzje – choćby tor odstawczy przy Nowej Warszawskiej – wpisują się w ten konsekwentnie realizowany plan. To właśnie takie myślenie z wyprzedzeniem zmienia oblicze komunikacji publicznej w Gdańsku.
Budowa przez cztery lata
Projektowanie zajezdni rozpocznie się jeszcze w 2025 roku i potrwa około 19 miesięcy. W tym czasie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne. Całkowity czas realizacji, obejmujący projektowanie i budowę, wyniesie około czterech lat. Oddanie obiektu do użytku planowane jest na początek 2030 roku.
Budowa zajezdni tramwajowej to dopiero pierwszy krok. Docelowo
ma tu powstać wspólna, tramwajowo-autobusowa baza. Część autobusowa powstanie w kolejnym etapie i zostanie sfinansowana ze sprzedaży działki na której znajduje się obecna zajezdnia GAiT.