Gdańsk ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy trasy komunikacyjnej Nowa Kielnieńska – Nowa Spacerowa – Zielony Bulwar, która ma poprawić skomunikowanie dolnego tarasu. W ramach inwestycji miałaby powstać linia tramwajowa wzdłuż ulic Obrońców Wybrzeża i Czarny Dwór.
Przedmiotem postępowania prowadzonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska jest opracowanie dokumentacji dla trasy komunikacyjnej Nowa Kielnieńska – Nowa Spacerowa – Zielony Bulwar w Gdańsku wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Planowana trasa komunikacyjna rozpoczyna się od tunelu pod Martwą Wisłą, następnie biegnie na skraju osiedli mieszkaniowych Zaspy, Przymorza, Żabianki oraz terenów zielonych Pasa Nadmorskiego. Kolejnym jej etapem jest tunel pod Pachołkiem i Nowa Spacerowa oraz węzeł Wysoka (omijając Oliwę i Osowę). Jej ostatni odcinek sięga do planowanej obwodnicy Metropolitalnej poprzez ulicę Nową Kielnieńską. Na terenie Dolnego Tarasu nowa trasa, która zastąpiła wcześniejszą koncepcję ramy komunikacyjnej, ma przybrać formę alei o parametrach przestrzennych nawiązujących do charakteru historycznych alei Dolnego Wrzeszcza.
Jak informuje Gdańsk, projektowany układ drogowy jest częścią większego założenia komunikacyjnego przebiegającego przez teren aglomeracji trójmiejskiej i stanowi jeden z elementów podstawowego układu sieci komunikacyjnej. Planowana trasa ma za zadanie przejęcie ruchu z przeciążonego i niedrożnego podstawowego układu komunikacyjnego, tworzonego przez al. Grunwaldzką w Gdańsku i al. Niepodległości w Sopocie. Docelowo projektowany układ drogowy przewidziany jest jako najszybsze połączenie pomiędzy osiedlami Dolnego Tarasu z obwodnicą Trójmiasta oraz Obwodnicą Metropolitalną, a także jako wyjazd w kierunku Warszawy lub dojazd do centrum Gdańska i Sopotu. Jego celem jest zwiększenie potencjału okolicznych terenów i zapobieganie suburbanizacji.
Przedsięwzięcie będzie realizowane etapowo – zostało podzielone na dwa zadania i osiem odcinków realizacyjnych. Pierwsze zadanie obejmuje Nową Kielnieńską – Nową Spacerową. Przewidziano tutaj odcinki: przebudowa Węzła Wysoka, Nowa Spacerowa – od Węzła Wysoka do skrzyżowania z al. Grunwaldzką i al. Niepodległości wraz z tunelem pod Pachołkiem, przebudowa skrzyżowania z al. Grunwaldzką i al. Niepodległości.
Drugie zadanie to Zielony Bulwar. Tutaj również przewidziano cztery odcinki realizacyjne: od al. Jana Pawła II do al. Hallera wraz z tramwajem, od ul. Obrońców Wybrzeża do al. Jana Pawła II, od Ergo Areny do ul. Obrońców Wybrzeża i budowa linii tramwajowej na odcinku od al. Hallera do ul. Chłopskiej przez ul. Obrońców Wybrzeża.
Termin składania ofert mija 17 października, a datę graniczną obowiązywania umowy określono na 31 października 2017 r. Wykonawca na wytypowanie wariantu realizacyjnego będzie miał czas do 10 grudnia 2016 r. Magistrat szacuje wartość zamówienia na 810 tys. zł.
mat. UM Gdańsk