Radni dzielnicy Orunia – Św. Wojciech – Lipce w Gdańsku zaproponowali zmianę dwóch przystanków autobusowych. Chodzi o przystanki „Elmet” i „Zremb” znajdujące się w ciągu Traktu Św. Wojciecha. Radni zamiast tych nazw proponują kolejno: „Brama Oruńska” i „Stare Szkoty”. Zmiany te mają wpisywać się w trwającą rewitalizację tej części miasta.
Rewitalizacja Oruni wkroczyła właśnie w drugi etap. Radni szukają różnych sposobów, aby pozbyć się śladów przypominającej o PRL-owskiej rzeczywistości. Jednymi z takich elementów są budynki dawnych firm Elmet i Zremb. Przedsiębiorstwa te są reliktem przeszłości, a jednak autobusy wciąż zatrzymują się przy przystankach opatrzonych ich nazwami.
Powrót do historii
Pomysłem Zarządu Dzielnicy Orunia – Św. Wojciech – Lipce jest przemianowanie tych przystanków z wykorzystaniem nazw nawiązujących do historii dzielnicy. Brama Oruńska, której nazwa miałaby zawisnąć na obecnym przystanku „Elmet” powstała w połowie XVII w. i była również zwana Bramą Petraszewską lub Zaroślakiem. Znajdowała się w pasie zewnętrznych południowych umocnień miejskich łączących forty Biskupiej Górki z bastionem św. Gertrudy z mostem nad zasypaną w XIX w. fosą. Pełniła również funkcję rogatki miejskiej dla ruchu od strony Oruni i Tczewa. Brama została rozebrana w 1927 r.
Z kolei nazwa „Stare Szkoty”, która miałaby zastąpić „Zremb” nawiązuje do dawnej osady powstałej na gruntach wsi Biskupia Górka około roku 1520. Osada zajmowała obszar po obu stronach Kanału Raduni, jej północną stronę stanowiła obecna ul. Cienista, południową obecna ul. Podmiejska i częściowo ul. Sandomierska. Nazwa pochodzi od osiadłych na tym obszarze rzemieślników ze Szkocji, niemających szans na prowadzenie działalności w Gdańsku. Nie podlegali oni prawu miejskiemu i nie musieli należeć do cechów, byli więc konkurencją dla gdańskiego rzemiosła. Po 1772 r. Stare Szkoty znalazły się w składzie Zjednoczonego Miasta Chełm. W 1814 r. Osada została włączona w granice administracyjne Gdańska, jednak została zniszczona w wyniku wojen napoleońskich. Potem odbudowano tylko jej część.
ZTM wyraża zgodę
Po złożeniu propozycji radnych do Zarządu Transportu Miejskiego, ZTM zwrócił się z prośbą o opinię do zawodowego historyka. Jak stwierdził, cytowany przez UM Gdańsk, dr Jan Daniluk, propozycja zmiany nazwy przystanku „Zremb” na „Stare Szkoty” jest propozycją „ze wszech miar użyteczną, która będzie wskazywała na istnienie w tej lokalizacji jednej z ważniejszych podgdańskich osad okresu nowożytnego”. W opinii historyka również nadanie przystankom „Elmet” nazwy „Brama Oruńska” jest słusznym pomysłem, wpisującym się w tradycję nazewniczą, honorującą dawne bramy miejskie w przestrzeni Gdańska.
Jednocześnie specjalista uczulił, że nie powinno stosować się zamiennych nazw, jak wspomniana wcześniej Brama Petraszewska czy Zaroślak. W pierwszym wypadku mamy bowiem do czynienia z dysonansem między najwierniejszą nazwą bramy a nazwą części Gdańska (Petraszewa a Zaroślak), natomiast w drugim przypadku nieprawidłowa jest forma nazwy dawnej bramy.
ZTM w Gdańsku zaakceptował więc propozycję popartą opiniami historyka. Zmiany nazw przystanków zostaną wprowadzone przy najbliższej zmianie rozkładów jazdy linii autobusowej kursujących na tej trasie. Dokładna data nie jest jeszcze znana.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.