Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Gdański problem ze Słowackiego - do przewidzenia

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Michał BeimInstytut Sobieskiego

Doktor w zakresie nauk o ziemi UAM, magister gospodarki przestrzennej UAM. Obecnie adiunkt na Wydziale Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, wcześniej m. in. stypendysta Fundacji im. Alexandra Humboldta w Instytucie Mobilności i Transportu Politechniki w Kaiserslauter i członek Rady Programowej Regionalnej Strategii Rozwoju Transportu dla Województwa Wielkopolskiego. Autor ponad 50 publikacji w czasopismach naukowych, licznych komentarzy i felietonów. Ekspert Instytutu Sobieskiego.

Felietonista:

Michał Beim

Autor:

Michał Beim

Data publikacji:
08-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Gdański problem ze Słowackiego - do przewidzenia
fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 3.0
Gdański problem z trasą Słowackiego nie jest nowy, ani wyjątkowy. To zjawisko, iż nowe inwestycje drogowe mogą prowadzić do jeszcze większych korków jest wielokrotnie opisane przez światową literaturę naukową. Zasadą jest, że inwestycje drogowe są szybciej konsumowane niż wydaje się to planistom!



Poprawa warunków jazdy samochodem powoduje, że część osób rezygnuje z komunikacji publicznej i przesiada się do samochodu. Ponadto skrócenie czasu dojazdu jakie widać tuż po oddaniu każdej z inwestycji drogowych jest też impulsem do dalszych dojazdów. Przykładowo ludzie wybierają dojazd do sklepów położonych dalej, do których dzięki nowej drodze podróż trwa tyle samo co do tych bliżej. Podobnie jest z wyborem mieszkań czy miejsc pracy u niektórych osób: "kupię tam dom, będę miał za rok super drogę i do pracy nadal będę miał nadal 25 min. dojazdu, choć pojadę 15 km a nie 4 km". W efekcie wzrasta liczba samochodów oraz wydłużają się trasy dojazdu.

Jedynym sensownym rozwiązaniem na dłuższą metę są inwestycje w alternatywę: transport publiczny, ruch rowerowy i ruch pieszy. Owszem, pewne inwestycje drogowe, np. obwodnice przenoszące ruch poza miasto, są potrzebne, jednak inwestycje w obrębie miast bardzo często mogą pogarszać sytuację, w stosunku do tego, co było przed nimi. Jedyna zmiana dla samorządów to wyższe koszty utrzymania dróg.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamawiają autobusy cabrio

Komunikacja

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamawiają autobusy cabrio

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2017

Zamiast dawać jeszcze więcej...

Felietony i komentarze

Zamiast dawać jeszcze więcej...

Kasper Fiszer 02 października 2013

Zobacz również:

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamawiają autobusy cabrio

Komunikacja

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamawiają autobusy cabrio

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2017

Zamiast dawać jeszcze więcej...

Felietony i komentarze

Zamiast dawać jeszcze więcej...

Kasper Fiszer 02 października 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5