Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) przekazały nam plany taborowe dotyczące obecnego roku. Przewoźnik chce się skupić na remontach i modernizacjach posiadanych wagonów, a także na zakupie pojazdów technicznych. Remonty obejmą pojazdy N8C, 114 Na oraz NGT6, natomiast dziesięć Swingów przejdzie naprawy główne.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) chcą w tym roku skupić się remontach i modernizacjach posiadanych tramwajów. Działania te mają objąć wagony N8C, 114 Na i NGT6, a naprawy główne czekają 10 kolejnych Swingów. Ponadto przewoźnik planuje zakupy wagonów technicznych oraz remont zabytkowego tramwaju Bergmann.
Regularna modernizacja N8C
GAiT regularnie modernizują i naprawiają całą flotę tramwajów typu N8C, przewoźnik realizował takie działania
zarówno w 2020 jak i
2021 roku. Trzy wagony tego typu zostały uszkodzone bądź zniszczone w
trakcie grudniowego pożaru w zajezdni Nowy Port. Ostatecznie
dwa wagony zostały przeznaczone do kasacji, a trzeci z pojazdów, wrócił już do służby. Plany także wobec innych wagonów
Kolejnym krokiem ma być wszystkich tramwajów 114 Na. Przewoźnik posiada na swoim stanie dwa takie pojazdy. GAiT chcą także
zmodernizować trzy wagony NGT6, przetarg w tej sprawie właśnie ruszył.– W ramach gruntownej modernizacji tramwaje zyskują nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają wysoką niezawodność pojazdów. Tramwaje zyskują też m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji wyposażamy tramwaje w szereg rozwiązań przekładających na komfort jazdy pasażerów - w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje. Nowym dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów, w które od października 2021 roku wyposażamy modernizowane tramwaje, jest funkcja bezdotykowego otwierania drzwi przez pasażera – mówi nam Anna Dobrowolska, rzeczniczka prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
10 Swingów do naprawy, a nadpalony Jazz ciągle czeka na oszacowanie prac i kosztów naprawy
W zeszłym roku
operator rozstrzygnął także postępowanie na naprawę główną 10 tramwajów Pesa Swing, a w tym roku to samo działanie obejmie kolejne 10 takich wagonów. Ponadto, jak mówi Dobrowolska, spółka planuje zakupić tramwaj techniczny oraz żuraw do tramwajów, a także wyremontować zabytkowy tramwaj Bergmann.
Ciągle nieznany jest zakres prac, jakie mają objąć nadpalony tramwaj Pesa Jazz, który także uczestniczył we wspomnianym powyżej pożarze. Jak przekazała nam rzeczniczka GAiT, ubezpieczyciel w pełni pokryje koszty naprawy, choć na ten moment także one nie zostały jeszcze określone.