Gdańsk przedstawił wyniki nowego badania ruchu i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ponad 67% gospodarstw posiada samochód, który jest najpopularniejszym środkiem przemieszczania się po mieście. Udział aut w podziale zadań przewozowych wynosi 41,2%, podczas gdy komunikacją miejską przemieszcza się 32,1% gdańszczan.
Gdańsk zaprezentował wyniki tegorocznych kompleksowych badań ruchu, uwzględniających zachowania komunikacyjne mieszkańców. Przeprowadzano ankiety w gospodarstwach domowych na reprezentatywnej grupie mieszkańców (10 115 respondentów), a także pomiary napełnienia w transporcie zbiorowym oraz pomiary ruchu. Zrealizowała je firma VIA VISTULA na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska. – Pozyskane informacje będą stanowiły podstawę do aktualizacji transportowego modelu symulacyjnego miasta Gdańska – podkreśla Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przede wszystkim samochódJak wynika z badań, co najmniej 67,2% gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden samochód (16% posiada więcej niż jedno auto). Blisko 70% gospodarstw posiada też rower. Dziennie mieszkańcy wykonują ok. 869 508 podróży. Najpopularniejsza pora podróży to przedział od 7 do 8 rano. Popołudniowy szczyt jest bardziej rozłożony, ale najwięcej gdańszczan wraca do domów między 16 a 17. Średni czas jednej podróży wynosi 25 min, natomiast średni czas podróży pieszej to 17,5 min. Średnia ruchliwość, rozumiana jako liczba przemieszczeń w ciągu doby, wynosi 2,1. Natomiast średnie napełnienie jednego auta wynosi półtorej osoby. Jak wynika z badań, 54,2% podróży odbywa się w obrębie dolnego tarasu, a 21,7% w obrębie górnego tarasu. Udział podróży między tymi dwoma obszarami sięga 24,1%.
W Gdańsku w chwili obecnej dominuje samochód. Udział transportu indywidualnego w podziale zadań przewozowych sięga 41,2%, transportu zbiorowego wynosi 32,1%, podróży pieszych 20,8%, a roweru 5,9%. Zapytano też mieszkańców, co skłania ich do wyboru konkretnego środka transportu. Respondenci mogli wskazać trzy odpowiedzi. W przypadku własnego auta najczęściej wskazywano większą wygodę (40,4%), krótszy czas podróży (25,9%) oraz przewóz zakupów (20,2%). Na korzyść komunikacji zbiorowej przemawiają z kolei niższy koszt podróży (21,8%), trudności z parkowaniem (15,5%) oraz zatłoczone drogi (12,7%). Pod względem transportu publicznego Gdańsk wypada nieco gorzej niż Szczecin i Wrocław, a także
znacznie gorzej niż Warszawa.
Wśród priorytetów transportowych mieszkańcy wymieniają rozbudowę układu drogowego (50,0%), rozbudowę linii tramwajowych (49,5%), zwiększenie oferty przewozowej (35,3%), rozbudowę tras rowerowych (30,4%) i budowę systemu roweru miejskiego (11,9%). Respondenci również i w tym przypadku mogli wskazać trzy odpowiedzi, dlatego nie sumują się one do 100%.
Ile w szczycieJak informuje Gdańsk, w wyznaczonych okresach szczytowych (6-10 i 14-18) środkami transportu publicznego przemieszczało się 309 107 pasażerów rano i 364 020 w okresie po południu. Największe potoki pasażerskie w środkach komunikacji miejskiej notowane są na przystankach Gdańsk Główny oraz Brama Wyżynna. W dalszej kolejności najwięcej pasażerów przemieszczało się w obszarze Bramy Oliwskiej oraz pętli Łostowice-Świętokrzyska. W szczycie więcej pasażerów wybiera tramwaj niż autobus. Jeżeli chodzi o pociąg, najwięcej pasażerów zanotowano między przystankami Zaspa i Wrzeszcz (30 376 osób w ciągu ośmiu godzin szczytu porannego i popołudniowego).
Najbardziej obciążone ruchem drogowym skrzyżowanie, z wyłączeniem węzłów na obwodnicach, to Grunwaldzka i Żołnierzy Wyklętych (blisko 59 tys. pojazdów w ciągu ośmiu godzin szczytu), a następnie Węzeł Unii Europejskiej (51 tys.) oraz Armii Krajowej – Jabłoniowa (46,5 tys.). Ogólnie, w godzinie szczytu porannego do Gdańska wjeżdża 16 tys. pojazdów, a wyjeżdża 14 tys. pojazdów. Najpopularniejsze trasy to obwodnica od strony północnej i południowej, a także Grunwaldzka. W okresach przedwakacyjnych badano też ruch rowerowy – największy ruch odnotowano w punktach: pas nadmorski, al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzka, ul. 3 Maja i al. Hallera.
Na lotnisko samochodemPrzeprowadzono również ankiety na lotnisku. W podróżach na lotnisko gdańszczanie najczęściej wybierają samochód (ponad 67%, w tym 38,6% jako pasażer oraz 29,2 jako kierowca). Następny wskazywany środek transportu to pociąg (10,2%), a następnie taksówka (8,7%).
Na podstawie badań powstanie model ruchu. To narzędzie, które służy do wykonywania analiz i prognoz transportowych, które pozwoli odpowiedzieć na pytanie co się stanie, gdy zostanie np. uruchomiona nowa droga, powstanie nowe osiedle lub ruch zostanie ograniczony. Poprzednie badania przeprowadzono w 2009 r.