Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia: Aż 129 nowych elektrobusów i trolejbusów do 2034 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
15-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdynia: Aż 129 nowych elektrobusów i trolejbusów do 2034 r.
fot. Maciej Karpowicz (M-Karpov), lic. CC BY-SA 3.0Trolejbus w Gdyni
Ambitne plany taborowe Gdyni zakładają znaczące zwiększenie liczby pojazdów zeroemisyjnych w parku operatorów komunikacji miejskiej. Samorządowe spółki mają nabyć w ciągu 14 lat ponad setkę autobusów elektrycznych i trolejbudów. Raczej nie będzie natomiast budowy nowych odcinków trolejbusowej sieci trakcyjnej, chyba że na wprowadzenie tego środka transportu zdecyduje się Rumia.

– Granice pomiędzy trolejbusem a elektrobusem dziś się zacierają – ocenia wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała. W jej opinii raczej nie będzie już więc potrzebna budowa trolejbusowej sieci trakcyjnej nad kolejnymi ulicami. Bynajmniej nie oznacza to jednak braku planów rozwoju sieci połączeń trolejbusowych. Już we wrześniu tego roku autobusowa linia 170 ma zostać zastąpiona nową trasą trolejbusu nr 32, na której będą kursować pojazdy wyposażone w dodatkowe zasobniki energii.

Potencjalny kierunek rozwoju sieci: Rumia

Zdaniem naszej rozmówczyni gdyńska sieć trolejbusowa jest na tyle rozległa, że dzięki tego typu rozwiązaniom trolejbusy bateryjne mogłyby dojeżdżać do tych rejonów miasta, które dziś są pozbawione komunikacji trolejbusowej. – Niewykluczony jest jednak rozwój sieci [trakcyjnej] w nowych relacjach, np. w kierunku i na terenie Rumi – zaznacza wiceprezydent. Dodaje, że realizacja takiej inwestycji uzależniona jest od szeregu czynników, m.in. od sytuacji budżetowej samorządów w obliczu pandemii koronawirusa oraz po jej ustaniu. Władze Gdyni rozważają także powiększenie zajezdni trolejbusowej. – Jest na to rezerwa terenu – zapewnia przedstawicielka samorządu.

Założenie rozwoju siatki połączeń w oparciu o trolejbusy z zasobnikami energii znajduje swoje odzwierciedlenie w planach taborowych miasta: samorząd zamierza kupować już wyłącznie pojazdy bateryjne. Aktualnie trwa opracowywanie miejskiej strategii rozwoju elektromobilności. Jak mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, dokument zakłada zakup przez miejskie spółki w latach 2021 – 2034 aż 110 trolejbusów i autobusów elektrycznych (samorząd liczy je łącznie, bo najnowsze trolejbusy bateryjne mają podwójną homologację i formalnie są także autobusami elektrycznymi). Do tego dojść ma 19 elektrobusów kupowanych od 2027 r. na potrzeby gdyńskiej komunikacji miejskiej przez podmioty prywatne.

Wkrótce także pojazdy wodorowe?

Na koniec roku 2023 we flocie pojazdów komunikacji miejskiej aż 34,3 proc. mają stanowić już pojazdy zeroemisyjne. Udział ten ma się zwiększać do 43,1 proc. w 2027 r., 49,1 proc. w 2030 r. i 53,5 proc. w 2034 r. W ostatnich latach rósł natomiast udział trolejbusów w całości pracy eksploatacyjnej zlecanej przewoźnikom. O ile w 2009 r. wyniósł on ok. 28 proc., o tyle w latach 2018 – 2019 utrzymywał się na poziomie prawie 31 proc.

W przyszłości autobusy elektryczne raczej nie wyprą z Gdyni trolejbusów. – Planowane jest zachowanie istniejącej sieci trolejbusowej – zapewnia bowiem nasza rozmówczyni. Mówi także, że brane pod uwagę jest wprowadzenie nowych form transportu niskoemisyjnego. Wśród nich są pojazdy z napędem wodorowym.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Prawo & Finanse

Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Komunikacja

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Przestrzeń

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Prawo & Finanse

Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Komunikacja

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5