Urząd Miasta Gdynia podpisał z firmą Solaris umowę na dostawę 30 trolejbusów o łącznej wartości ponad 95 milionów złotych. W wyniku wygranego przetargu, we flocie PKT zadebiutują przegubowe Trollino 18, a wśród zamówionych pojazdów są także dobrze znane w Gdyni Trollino 12.
Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że oba typy pojazdów bez pantografu będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu gdyńskie trolejbusy będą mogły obsługiwać te rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.
Oprócz trolejbusów, w ramach umowy, firma dostarczy miastu także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Wymiana baterii niklowo-kadmowych na litowo-jonowe, wraz z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej, to ogromny przeskok technologiczny i jakościowy, który pozwoli na bezemisyjne przejechanie ok. 15-20 kilometrów poza siecią trakcyjną. Modernizacja trolejbusów rozpocznie się wiosną tego roku, z kolei dostawa pojazdów do Gdyni rozpocznie się we wrześniu tego roku i zakończy wiosną 2019 r.
1/3 pasażerów w trolejbusach
- Trolejbusy w Gdyni stały się już rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu. Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
– Natomiast nowe przegubowce, których do tej pory nie widzieliśmy na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazd standardowy, przy porównywalnym koszcie eksploatacji. Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad 1/3 pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami – dodaje.
Gdynia była nabywcą pierwszego trolejbusu wyprodukowanego przez firmę Solaris w 2000 roku. Tam trafił też 1001. trolejbus wyprodukowany w Bolechowie pod Poznaniem.
Miasto nagradzane
- Bliska współpraca naszej firmy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Dzięki wysokim wymaganiom technicznym stawianym przez zamawiającego możemy nieustannie rozwijać nasze produkty, a Solaris stał się europejskim liderem w produkcji nowoczesnych trolejbusów – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.
Dzisiaj Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za swoje osiągnięcia w tej dziedzinie, Gdynia była wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą. Między innymi w 2014 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za „inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.