W Gdyni otwarto oferty w dużym przetargu na 55 autobusów dla tamtejszego przewoźnika PKM. Złożyły je MAN i Solaris. Ta pierwsza firma zaoferowała autobusy taniej i choć różnica nie jest duża, to prawdopodobnie do niej trafi kontrakt.
Zamówienie
zostało podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczyła 32 autobusów przegubowych, druga – 23 autobusów standardowej długości. Wszystkie pojazdy mają mieć napęd dieslowski spełniający normę Euro 6. Całe zamówienie jest częścią większych zakupów taboru w Gdyni. Na początku roku PKT za ok. 77 mln zł kupił od Solarisa 30 trolejbusów i 21 baterii. Tym razem do wydania mieli w Gdyni 88 198 995 zł brutto.
W części dotyczącej autobusów MEGA MAN zaproponował swoje pojazdy za 49 672 320 zł brutto, a Solaris za 51 640 320 zł brutto. W przypadku autobusów MAXI niemiecki producent zaoferował autobusy za 26 337 990 zł brutto, podczas gdy Solaris chciałby je sprzedać za 27 121 623 zł brutto. Wszystkie cztery oferty mieszczą się w założeniach finansowych zamawiającego.
Różnice nie są duże. MAN dzięki zaproponowanej cenie zyska podczas oceny ofert przewagę kilku punktów, czyli taką, którą można odrobić dzięki pozostały kryteriom. Tyle że akurat w tym przetargu kryteria pozacenowe są tak skonstruowane, że Solarisowi będzie bardzo trudno to zrobić. W sumie 18 proc. punktów jest do zdobycia za termin wykonania zamówienia i gwarancję i najprawdopodobniej a oferty obu producentów nie różnią się w tym elemencie (330 dni na dostawy i 36 miesięcy gwarancji). Kryteria techniczne dotyczą głównie materiałów i konstrukcji autobusów, więc i w tym elemencie MAN i Solaris spełnią po prostu wymagania zamawiającego.
Co ciekawe obecny przetarg jest
powtórzonym zamówieniem, rozpisanym pierwotnie w zeszłym roku. Wtedy jedyne oferty złożył MAN, ale były one znacznie droższe niż to co producent zaproponował teraz (za autobusy przegubowe chciał prawie 60 mln zł, a za 12–metrowe – prawie 33 mln). Wobec znacznego przekroczenia budżetu przetarg unieważniono.