Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia: Na dworzec podmiejski SKM poczekamy dłużej

Dalej Wstecz
Autor:

inf pras.

Data publikacji:
08-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Przedłuża się remont Dworca Podmiejskiego, który jest związany z przystankiem Gdynia Główna SKM. Jak podaje odpowiedzialna za przebudowę obiektu i peronu PKP SKM w Trójmieście, aktualnie termin przesunął się do listopada tego roku. Ekipa budowlana boryka się m.in. z zaleceniami konserwatora zabytków i harmonogramami innych kolejowych inwestycji.

Pasażerowie już nie mogą się doczekać – będą musieli jednak uzbroić się w dodatkową cierpliwość. Zmieniły się terminy oddania do użytku wyremontowanego dworca SKM w centrum Gdyni, którego kompleksowa przebudowa (oprócz samego budynku modernizację przechodzi też m.in. peron kolejowy, powstaje też nowoczesne centrum monitoringu) trwa od lipca 2022 roku – podaje Urząd Miasta Gdyni.

Jeszcze w marcu tego roku miasto informowało o zbliżającym się zakończeniu prac i rychłym powrocie do normalnego funkcjonowania przystanku „skm-ki” w Śródmieściu. Niestety, z odświeżonego budynku dworca, peronu i dodatkowej infrastruktury skorzystamy najszybciej dopiero w listopadzie.

– Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac w listopadzie tego roku. Zmiana pierwotnego, marcowego terminu spowodowana jest koniecznością skoordynowania prac z innymi zadaniami inwestycyjnymi, których terminy realizacji zmieniły się z przyczyn niezależnych od nas i od wykonawców – informuje Tomasz Złotoś z PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Odkrycie przy rozbiórce opóźniło remont

Co sprawiło, że remont prowadzony przez PKP SKM w Trójmieście znacząco się opóźnił? Okoliczności, których nie było w planach – w tym m.in. odkrycia w trakcie rozbiórki. Wojewódzki Konserwator Zabytków zalecił odtworzenie historycznego podcienia budynku Dworca Podmiejskiego, którego ślady odkryto... w pozostałościach lokalu gastronomicznego. Cały projekt zakłada przywrócenie budynkowi jego historycznego kształtu, więc plany musiały się zmienić. Aktualizacja projektów i zdobycie nowych pozwoleń sprawiły, że budowlańcy musieli tymczasowo wstrzymać prace.

Przebudowa od „A” do „Z”

Wewnątrz cały remont przebiega kompleksowo, do przysłowiowej „gołej ściany”. Ekipy skuwają stare tynki, stolarka okienna i drzwiowa oraz boazeria trafiły do odrestaurowania, a wszystkie techniczne instalacje zostały zamontowane od nowa. Sporo pracy dotyczy też infrastruktury i urządzeń niezbędnych do podłączenia nowoczesnego systemu monitorowania bezpieczeństwa (to właśnie w Dworcu Podmiejskim ma znaleźć się jego lokalne centrum, sala monitoringu). W najbliższym czasie budowlańcy skupią się na wykończeniu i wyposażeniu wnętrz oraz tarasu.

Cały czas prace toczą się też na samym peronie, gdzie zatrzymują się pociągi SKM. Za wykonawcą już część prac związanych z samymi torami i trakcją, ale ciągle na finisz czeka chociażby zadaszenie nad przystankiem. To element, który od pewnego czasu pada obiektem niewybrednych żartów internautów, ale bez obaw – prace jeszcze się nie zakończyły, a lukę między pokryciami dachowymi docelowo ma wypełnić membrana, izolacja i odwodnienie. Czekają też prace brukarskie (nowa nawierzchnia peronu), montaż systemu informacji pasażerskiej czy oświetlenia.

– Modernizacja Dworca Podmiejskiego to część tzw. projektu Centrum, w ramach którego m.in powstaje zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej na linii 250 zarządzanej PKP SKM, czyli na odcinku od Rumi-Janowa do Gdańska-Śródmieścia. Centrum tych systemów będzie właśnie na Dworcu Podmiejskim, ale niezbędne do ich działania urządzenia są montowane także na peronach – wyjaśnia rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.

Dworce z historią

Wykonawca całej przebudowy kolejowa spółka wyłoniła jeszcze w 2021 roku. Wówczas konsorcjum firm T4B i Maxto Technology wyceniło prace na około 62 miliony złotych.

Sam budynek Dworca Podmiejskiego – kluczowego z punktu widzenia pasażerów elementu – to obiekt, który od 2009 roku figuruje w rejestrze zabytków. Powstał w 1959 roku według projektu architekta Wacława Tomaszewskiego, łącząc styl klasycystyczny z art-deco i modernizmem. Jest połączony podłużnym pasażem z sąsiednim budynkiem „głównego” dworca PKP Gdynia Główna, który kompleksowy remont ma już za sobą (prace zakończono w 2012 roku).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Przestrzeń

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 20 września 2023

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Kiedy SKM Trójmiasto pożegna najstarsze EN57?

Komunikacja

Kiedy SKM Trójmiasto pożegna najstarsze EN57?

Michał Szymajda 26 sierpnia 2023

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

Przestrzeń

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

jd/inf. pras. 10 grudnia 2019

Zobacz również:

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Przestrzeń

Swojskie dworce. Rzecz o historii projektowania

Włodzimierz Winek 20 września 2023

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Kiedy SKM Trójmiasto pożegna najstarsze EN57?

Komunikacja

Kiedy SKM Trójmiasto pożegna najstarsze EN57?

Michał Szymajda 26 sierpnia 2023

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

Przestrzeń

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

jd/inf. pras. 10 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5