Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni unieważniło przetarg na dostawy sześciu trolejbusów o długości ok. 12 m. Zamawiający wyjaśnia to rosnącymi cenami energii i koniecznością wprowadzenia oszczędności. Zakup miał być finansowany z programu Zielony Transport Publiczny.
Przedmiotem zamówienia była dostawa sześciu nowych trolejbusów o długości od 11,5 m do 13,5 m z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowych. Wymagany był silnik trakcyjny o mocy ciągłej 170-190 kW i chwilowej min. 210 kW. Trolejbus miał posiadać możliwość zasilania z baterii trakcyjnej do obsługi wszystkich liniach obsługiwanych przez PKT Gdynia. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj (9 maja) mieliśmy poznać oferty, ale tak się nie stanie. Jeszcze przed końcem kwietnia postępowanie zostało unieważnione.
Jak wskazał zamawiający, na zakup ten „bardzo znaczący wpływ wywierają zewnętrzne czynniki gospodarcze, w szczególności ceny energii, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie zamawiającego”. PKT doświadcza „gwałtownych, wręcz drastycznych wzrostów cen energii”. Przedsiębiorstwo jest teraz na etapie kontraktowania cen energii trakcyjnej na przyszły rok. „Wg bieżących cen, koszt energii w 2023 r. wzrośnie o ponad 100% w stosunku do bieżącego roku, co spowoduje potrzebę ograniczenia wydatków inwestycyjnych” – przekonuje PKT. Zamówienie mogłoby zostać zrealizowane np. w perspektywie kilkuletniej, ale teraz nie można oszacować dokładnego terminu, co powodowałoby niemożność poprawnego skalkulowania ofert.