Na skutek wprowadzonych przez Polski Ład zmian podatkowych, które drastycznie ograniczyły dochody samorządów, w styczniu 2023 roku Gdynia była zmuszona czasowo zawiesić niektóre połączenia komunikacji miejskiej. Po roku, a dokładnie 12 i 26 lutego linie zostaną przywrócone. W piątek, 26 stycznia podczas briefingu prasowego poinformowali o tym prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
Styczeń jest ostatnim miesiącem okrojonych połączeń komunikacji miejskiej w Gdyni. Wraz z powrotem uczniów do szkół, po feriach powrócą linie zawieszone w styczniu ub. r. na skutek cięć finansowych, wymuszonych zmianami podatkowymi Polskiego Ładu, większą centralizacją decyzji i inflacją.
– Mamy dla Państwa, a przede wszystkim dla mieszkańców Gdyni, bardzo dobrą informację. Po bardzo trudnym okresie, w którym polskim samorządom, w tym także Gdyni, odebrano bardzo dużo pieniędzy, okresie w którym dla normalnego funkcjonowania musieliśmy zawiesić w roku 2023 grupę linii komunikacji miejskiej funkcjonującej w naszym mieście, z radością ogłaszam, że zaraz po feriach szkolnych uruchamiamy ponownie wszystkie te połączenia. Wszystkie te połączenia uruchamiamy zarówno w przebiegu jak i w częstotliwości, które funkcjonowały przed rokiem 2023. Ale także dodamy nowe połączenia komunikacji miejskiej, bo strategia miasta zakłada, że komunikacja miejska, jej rozwój, przybywanie nowych połączeń, lepsza częstotliwość, nowoczesny tabor - to jeden z fundamentów funkcjonowania nowoczesnego miasta, jakim jest Gdynia. Będziemy je rozwijać w przyszłości, mamy plany dotyczące kolejnych uruchamianych nowych połączeń komunikacji miejskiej – mówił podczas briefingu Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Operacja logistyczna
Przywracanie połączeń to ogromna operacja logistyczna, wymagająca wprowadzenia do ruchu 19 dodatkowych pojazdów komunikacji miejskiej, obsługiwanych przez 35 kierowców. To także wymiana około 3 tys. rozkładów jazdy na ponad 500 przystankach, dlatego przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie tury.
Od poniedziałku, 12 lutego ponownie uruchomione zostaną linie: autobusowa, pospieszna W – z Pustek Cisowskich do szpitala w Redłowie przez Witomino, trolejbusowa 34 – z Demptowa do węzła Franciszki Cegielskiej, autobusowa 182 – z Obłuża do węzła Franciszki Cegielskiej, autobusowa 163 łączącą północne dzielnice: Pogórze Górne, Oksywie i Obłuże z Chylonią, autobusowa 196 – z Babich Dołów do Domu Marynarza.
Przywrócone zostanie także całonocne funkcjonowanie linii nocnych N10 i N20 oraz wcześniejsza trasa i częstotliwość kursów na linii 119, a także zwiększy się liczba kursów na linii 121.
Druga tura zmian
Dwa tygodnie później, od poniedziałku 26 lutego, wejdzie drugi etap zmian - przywrócenie linii trolejbusowej 30 z Cisowy do centrum oraz ponowne skierowanie linii trolejbusowej 23 do pętli Kacze Buki i linii autobusowej 152 do pętli Mały Kack Sandomierska.
Aby obsłużyć osiedla przy ul. Strzelców w Małym Kacku w zamian za linię 23, linia trolejbusowa 32 skierowana zostanie na pętlę przy tej ulicy. Trolejbusy tej linii zwiększą wykorzystanie nowego buspasa w ciągu ul. Wielkopolskiej, zrealizowanego w ramach inwestycji Węzła Karwiny.
Z początkiem wakacji letnich przywrócone zostaną dwie autobusowe linie sezonowe: G do ZOO w Gdańsku Oliwie i 309 do plaży w Babich Dołach.
Wraca trolejbus linii 21
Od 26 lutego przywrócona zostanie także sopocko-gdyńska linia trolejbusowa 21, którą uruchomiono w 1947 roku i zawieszono czasowo w ubiegłym roku, o czym mówiła podczas briefingu Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
– Zeszły rok był bardzo trudny dla finansów samorządowych. Naprawdę musieliśmy wybierać pomiędzy rzeczami najważniejszymi, jak wypłata chociażby wynagrodzeń czy bieżące funkcjonowanie. W związku z tym, z bólem, ale oczywiście przyjęliśmy decyzję o likwidacji linii 21, rozumiejąc sytuację finansową wszystkich polskich samorządów. Tym bardziej cieszymy się, że teraz z nadzieją na ustabilizowanie dochodów własnych samorządów możemy odpowiedzialnie podjąć decyzję o przywróceniu tej linii. Ona jest ważna dla mieszkańców Sopotu. Cieszę się, że tę decyzje możemy ogłosić już teraz, z takim wyprzedzeniem, które umożliwi młodzieży i osobom, które dojeżdżają do pracy także planowanie zakupu biletów miesięcznych, bo korzystali może z innych środków transportu, więc teraz mogą to racjonalniej zaplanować. Dziękuję Panu Prezydentowi za otwartość. Współpraca z Gdynią jeżeli chodzi o transport jest dla nas kluczowa – powiedziała Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
Komunikacja w liczbach
W sieci komunikacyjnej gdyńskiej komunikacji miejskiej jest obecnie 79 linii (bez dojazdowych i zjazdowych): 13 trolejbusowych, 7 pospiesznych, 52 autobusowe oraz 7 nocnych.
W 2024 roku przywróconych zostanie 9 linii, zmiany tras dotyczyć będą czterech linii (119, 23, 32 i 152). Zmiany rozkładów jazdy dotyczyć będą łącznie aż 45 linii. Aktualnie w dniu powszednim w ruchu są 274 pojazdy, wszystkie niskopodłogowe. Po zmianach będzie ich 293.
Koszt przywracania linii dla Gdyni to 14,78 mln zł w skali roku, a przywrócenie linii 21 kosztować będzie Sopot 0,45 mln zł rocznie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.