Gdynia to pierwsze miasto w Polsce, które zdecydowało się na wprowadzenie programu dopłat do zakupu rowerów cargo przez jej mieszkańców. Jak mówi nam Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, program okazał się wielkim sukcesem, a rowery cargo na stałe wpisały się już w krajobraz miasta.
W 2020 roku Gdynia rozpoczęła program dofinansowania do zakupu rowerów cargo, który jest przeznaczony dla mieszkańców miasta. Jego celem jest zmniejszenie hałasu, jak również poprawa jakości powietrza w mieście. Pomóc mają w tym właśnie nisko oraz zeroemisyjne środki transportowe, takie jak rower.
O dotację do zakupu jednośladu cargo, może ubiegać się każda osoba fizyczna zamieszkała na terenie miasta Gdyni. Dotacja ma formę zwrotu, a więc wnioskodawca najpierw musi zakupić rower z własnych pieniędzy, a dopiero później może wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie, a więc de facto zwrot części kosztów zakupu. Maksymalna wartość dofinansowania to 50% ceny roweru, jednak nie więcej niż 5 tysięcy złotych.
Wnioski są rozpatrywane w kolejności wpływu i jeśli spełniają wymogi formalne, są kierowane do realizacji. Te wnioski, które nie uzyskają dofinansowania z powodu wyczerpania budżetu, przechodzą na kolejny rok, chyba, że samorząd nie przeznaczy na to środków budżetowych w następnym roku. Gdynia zobowiązuje także beneficjentów programu do tego, aby minimalny okres użytkowania dotowanego roweru wynosił co najmniej 3 lata, w trakcie których osoba nabywająca rower z dotacją musi mieszkać na terenie Gdyni.
21 wniosków od 2020 roku
Projekt funkcjonuje już trzeci rok, tak więc postanowiliśmy zapytać o niego władze nadmorskiego miasta.
– Do 18 lipca 2022 roku do urzędu wpłynęło 21 wniosków o dofinansowanie, z tego 14 zostało rozpatrzonych pozytywnie, a 2 są w trakcie rozpatrywania. Część wniosków została odrzucona ze względu na braki formalne lub zamiar zakupu roweru nie spełniającego kryteriów roweru towarowego. W pierwszej puli dofinansowania zorganizowanej w ramach projektu City Changer Cargo Bike i finansowanej w 100% ze środków unijnych kwota wynosiła 50 tys. zł i wystarczyła na 10 wniosków z maksymalną kwotą dofinansowania - 5 tys. zł. Pula ta obowiązywała od 4 sierpnia 2020 roku do 1 marca 2021, kiedy to wydano ostatnie dofinansowanie. Kolejne wnioski finansowane były ze środków miasta. W 2021 roku wpłynęły 4 wnioski, 3 z nich rozpatrzono pozytywnie. W 2022 roku na tę chwilę wpłynęło 5 wniosków, z czego 1 rozpatrzono pozytywnie, a 2 są nadal w trakcie rozpatrywania – mówi nam wiceprezydent Gdyni, Marek Łucyk.
Średnia cena zakupionego roweru to ponad 12 tysięcy złotych
Zdaniem samorządowca program okazał się ogromnym sukcesem, a Gdynia stała się pionierem na płaszczyźnie dofinansowania do zakupu jednośladów cargo.
– Rowery towarowe z racji swojej ceny nie są popularnym środkiem transportu. Przeciętnie zakupiony rower w ramach dofinansowania kosztował powyżej 12 tys. złotych – mówi Marek Łucyk.
Miejska i bezpłatna wypożyczalnia
Wiceprezydent Gdyni przypomina też, że poza programem dofinansowania, miasto
uruchomiło również bezpłatną wypożyczalnię rowerów cargo, w ramach której każdy mieszkaniec może wypożyczyć taki rower na okres tygodnia. W przypadku przedsiębiorców ten okres wynosi aż miesiąc. Zdaniem Łucyka takie rozwiązania, a więc bezpłatna wypożyczalnia umożliwiająca testy rowerów towarowych, a także program dofinansowania do zakupu jednośladów cargo sprawiają, że Gdynia odpowiedzialnie podchodzi do promocji zrównoważonej mobilności.
Gdyńska wypożyczalnia dysponuje aktualnie 15 rowerami cargo. Mieszkańcy mogą korzystać z rowerów 2 oraz 3-kołowych. Oba modele są wyposażone we wspomaganie elektryczne oraz namioty przeciwdeszczowe, a w skrzyniach mogą podróżować dzieci, ponieważ zamontowano w nich ławeczki oraz pasy bezpieczeństwa. Rowery można wypożyczyć w kilku miejscach Gdyni, ich dokładny spis oraz zasady użytkowania rowerów można
znaleźć w tym miejscu. Czy miejska wypożyczalnia budzi zainteresowanie mieszkańców?
– Wypożyczalnia cieszy się niezwykłą popularnością, choć liczba wypożyczeń mocno zależy od panującej aury. Liczba wypożyczeń prezentuje się następująco: w 2018 roku (start wypożyczalni w październiku) rowery wypożyczono w sumie 20 razy. 2019 rok to już 76 wypożyczeń, głównie w okresie letnim. W 2020 roku rowery wypożyczano 183 razy, był to pierwszy rok z pandemią, po każdym wypożyczeniu rowery były dezynfekowane, lecz zainteresowanie nie spadło. W 2021 roku rowery wypożyczano 116 razy. 2022 rok to dotychczas 79 rezerwacji – przekazuje nam wiceprezydent Łucyk.
Kurierzy także na rowerach cargo
Samorządowiec dodaje też, że jedna z firm kurierskich funkcjonujących w Śródmieściu Gdyni, zaopatrzyła się we własne rowery towarowe, co było następstwem miesięcznych, bezpłatnych testów w ramach miejskiej wypożyczalni. Obecnie wspomniana firma kurierska dysponuje flotą 4 rowerów cargo.