Gdynia poinformowała właśnie o tym, że z powodu rosnących cen paliw i energii elektrycznej miasto zmuszone jest po raz kolejny ograniczyć rozkład jazdy organizowany przez ZKM Gdynia. Pomimo zwiększenia wydatków w budżecie miasta o 15 milionów, zredukowane mają zostać niektóre z mniej popularnych kursów. Niektóre z istniejących linii pojadą też innymi trasami. Zmiany wejdą w życie od 30 stycznia tego roku.
Jak czytamy w komunikacie miasta, od poniedziałku, 30 stycznia 2023 roku zostaną wprowadzone zmiany w trasach niektórych linii i rozkładach jazdy większości linii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Gruntowna przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na ogromny kryzys, który napędzają wysoka inflacja, rosnące ceny paliw i energii elektrycznej.
Koszty rosną w zawrotnym tempie
Samorząd przypomina, że skalę problemu najlepiej opisują liczby, a Gdynia, pomimo trudnej sytuacji finansowej samorządów, w budżecie miasta na nowy, 2023 rok zwiększyła wydatki na komunikację miejską ze 166 milionów na 181 milionów złotych.
„Dołożenie” kolejnych 15 milionów złotych na funkcjonowanie autobusów i trolejbusów to jednak kropla w morzu potrzeb – kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów (wynagrodzeń, paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług) wymuszają dalsze szukanie dodatkowych środków. Kryzys najsilniej uderza m.in. w korzystającą wyłącznie z elektrycznych trolejbusów miejską spółkę PKT – tutaj wydatki na energię elektryczną wzrosną o 60%. Inny z miejskich przewoźników, spółka PKM musi z kolei liczyć się z podwyżką cen gazu o blisko 66%.
Miejski budżet nie jest w stanie pokryć kolejnych wydatków, bo problemy miast i gmin w całym kraju są takie same – niekorzystne zmiany prawne, a razem z nimi mniejsze dochody m.in. z tytułu udziału w podatku PIT (jeden z najważniejszych dochodów samorządu). Obok mniejszych dochodów – coraz większe wydatki w praktycznie każdym aspekcie funkcjonowania miasta.
Jedną z szans na utrzymanie komunikacji miejskiej jest zmiana oferty przewozowej.
– Rosnące koszty, które dotykają wszystkich przewoźników najdobitniej wyjaśniają sytuację, w której się znaleźliśmy. Ostatnie podwyżki taryf w Trójmieście to przecież absolutnie nie wina nowych rozwiązań z systemu „Fala”, jak błędnie sugeruje w ostatnim czasie część lokalnych polityków i aktywistów, tylko jedyna możliwa reakcja na to, co dzieje się już od dłuższego czasu w gospodarce. Wzrostu cen nie zatrzymamy sami, tutaj potrzeba jest reakcja rządu. To on ma narzędzia do walki z inflacją oraz rosnącymi cenami paliw i energii elektrycznej. Nawet jeśli jest już za późno, by rząd zdołał coś w tej kwestii zmienić, to zawsze może oddać samorządom setki milionów złotych, które zabrał im mocą „Polskiego Ładu” i nie zrekompensował strat, choć powinien. W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek skarbu państwa – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki.
ZKM Gdynia pochyliło się zatem nad korektą siatki połączeń tak, aby dotyczyły one przede wszystkim najmniej popularnych połączeń – tych, których zmiany pasażerowie odczują w najmniejszym stopniu. Zredukowanie niektórych kursów pozwoli w ten sposób pokryć około jedną trzecią rosnących wydatków przewoźników (zarówno prywatnych firm, jak i miejskich spółek przewozowych).
Szczegóły zmian
Wydłużenia tras
- Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku – al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
- Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do Placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
- W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa obsługująca przystanki Plaża Śródmieście – Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.
Reorganizacja tras i rozkładów jazdy
- Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska – w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
- Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
- Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
- Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach – w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
- Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
- Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
- Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
- Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
- Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy – wykonywane dotychczas na linii 163.
Inne zmiany
- W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
- Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
- Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
- Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
- Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
- W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana – Węzeł Franciszki Cegielskiej.
- Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
- Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
- Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.