Trolejbusy będą mogły wrócić do kursowania do północnych dzielnic Gdyni. W październiku PKT rozstrzygnęło przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej, która m.in. po postawieniu nowych słupów w ul. Janka Wiśniewskiego umożliwi trolejbusom dojazd na bateriach aż do Obłuża. To ważny element rozwoju zeroemisyjnego transportu w Gdyni.
Najpierw zmiany w istniejącej sieci trakcyjnej, później zakup nowych pojazdów, a docelowo – zeroemisyjne, regularne kursy do północnych dzielnic Gdyni. Za około 812 tysięcy złotych wyłoniona w przetargu firma Inex przebuduje na zlecenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej fragment sieci trakcyjnej w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia 70’.
W ramach prac zaplanowano m.in. demontaż części starych słupów trakcyjnych i oświetleniowych i budowę kilkunastu nowych w innych lokalizacjach – dzięki temu powstanie też nowy odcinek sieci trakcyjnej w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego do istniejących przystanków Węzeł Ofiar Grudnia ‘70 w kierunku Estakady. W sumie sieć trakcyjna zostanie wydłużona o ok. 150 m – to niewiele, ale dzięki temu trolejbusy jadące na zasilaniu bateryjnym w kierunku Obłuża na dłuższym odcinku będą mogły korzystać z zasilania z sieci trakcyjnej. Przewoźnik stoi bowiem na stanowisku, że podłączanie do sieci i odłączanie od niej powinno być wykonywane na przystanku. W obecnej sytuacji ta operacja musiałaby więc być wykonywana kilometr wcześniej – w rejonie pl. Konstytucji.
Docelowo przez pojazdy napędzane energią elektryczną ma być obsługiwana już istniejąca linia 170, która obecnie łączy Śródmieście z Pogórzem. – Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się z dużym zainteresowaniem potencjalnych pasażerów. Chcemy, aby miasto w tym względzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Przebudowa jest związana z realizacją większego projektu, w ramach którego Gdynia
zakupiła sześć supertrolejbusów (trolejbusów o dużym zasięgu baterii). Solaris powinien je dostarczyć do połowy maja 2020 r.
Warto przypomnieć, że już kiedyś gdyńskie trolejbusy docierały do mieszkańców północnych dzielnic – dwie linie kursowały do Oksywia Górnego i Dolnego okrężną trasą przez ul. Arciszewskich. Funkcjonowanie obu linii zawieszono w 1973 roku, gdy wraz z rozwojem terenów portowych zmieniono przebieg ulicy Janka Wiśniewskiego. W niektórych miejscach zachowały się jeszcze stare słupy trolejbusowe.
Niektóre materiały rozbiórkowe – np. słupy trakcyjne, wysięgniki, konstrukcje linkowe i osprzęt sieciowy – trafią bezpośrednio do PKT, które przechowa je w celu ich ponownego wykorzystania w przyszłości.