Łączą zalety elektrobusów i pewność tradycyjnych trolejbusów. Jest ich sześć i spowodują, że do północnych dzielnic Gdyni dotrze zeroemisyjna komunikacja publiczna. Nowe super-trolejbusy marki Solaris już trafiły do gdyńskiego taboru. To kolejna miejska inwestycja w transport zbiorowy, tym razem dofinansowana ze środków programu Gepard.
13 lipca 2020 r. dzięki programowi Gepard, finansowanemu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tabor PKT wzbogacił się o sześć 12- metrowych pojazdów Solaris Trollino 12 Electric, które łączą w sobie zarówno rozwiązania charakterystyczne dla autobusów elektrycznych, jak i trolejbusów.
– Od dawna jesteśmy bardzo dumni z naszych trolejbusów, które potrafią się ładować po drodze i są bardzo ekologiczne, a teraz to jeszcze piętro wyżej – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - To pojazdy, które mają podwójną homologację, zarówno jako trolejbusy, jak i jako elektrobusy oraz mogą być ładowane w dwóch trybach. Zarówno wtedy, kiedy poruszają się i korzystają z sieci, jak i w czasie postoju, kiedy mogą korzystać ze specjalnego gniazdka. Wkrótce wyruszą na gdyńskie trasy, najpierw różne, przede wszystkim wspomagając nasz projekt KLIMATycznego Centrum, a po wakacjach zaczną już kursować do dzielnic dotąd nieobsługiwanych przez tego typu transport – zapowiada wiceprezydent Gdyni.
Jak wyjaśnia PKT, znaczna część koncepcji w pojeździe jest typowa dla Solarisa Urbino electric, ale styk elementów ładowania pojazdu z infrastrukturą trolejbusową jest charakterystyczny dla modeli z serii Trollino. Pojazdy są wyposażone w litowo-jonowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh. Są one ładowana za pośrednictwem typowego dla trolejbusów pantografu dwupolowego, w tzw. systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli w trakcie jazdy trolejbusu podpiętego do sieci trakcyjnej.
Każdy z sześciu nowych pojazdów pomieści do 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. – Są wyposażone w to, co w Gdyni jest już standardem – gniazda USB, informację pasażerską czy system monitoringu. Co je wyróżnia w stosunku do pojazdów dziś użytkowanych, to to, że zasadniczo napędem jest bateria trakcyjna, a pantografy służą do ładowania baterii. Cały napęd odbywa się jak w konwencjonalnym autobusie elektrycznym, czyli z baterii. Gdynia jest w awangardzie europejskiej, jeżeli chodzi o wdrażanie elektromobilności, a pod względem innowacyjności i rozwiązań technicznych jesteśmy liderem w Europie – zaznacza Tomasz Labuda, zastępca prezesa PKT w Gdyni. Miasto podkreśla też bardzo dobrze wyciszenie wnętrza.
Lada moment w elektrycznych supertrolejbusach usiądą pierwsi pasażerowie różnych gdyńskich linii. Po wakacjach nowe Trollino 12 Electric wyjadą już na linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej. Wybrane kursy obejmą ul. Złotą i będzie ich więcej niż do tej pory. Linia 32 zastąpi istniejącą obecnie, nieco krótszą linię autobusową 170, wprowadzając na gdyńskie Pogórze zeroemisyjny transport bez spalin i hałasu. Już wcześniej zainwestowano w infrastrukturę, która pozwoli nowym pojazdom dojechać na północ Gdyni. Sieć trakcyjna dla trolejbusów wydłużyła się na ulicy Janka Wiśniewskiego, w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia ‘70.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.