Silnik o mocy ciągłej co najmniej 170 kW i moduł dojazdowy z akumulatorami LTO – to najważniejsze parametry nowych trolejbusów, które chce kupić PKT Gdynia. Przewoźnik chce je skierować na linię 25, na której występują odcinki bez sieci trakcyjnej.
Jak pisaliśmy wczoraj, PKT zamierza kupić pięć nowych trolejbusów (z opcją na zakup szóstego) o długości od 11,5 do 13,5 m. Pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe. Obowiązkowym wyposażeniem będzie alternatywny napęd bateryjny: jak ujawniono w specyfikacji warunków zamówienia, nowe trolejbusy będą obsługiwały przede wszystkim linię 25, która „zostanie zoptymalizowana poprzez wprowadzenie odcinków niezelektryfikowanych”.
Bateria trakcyjna, zamontowana w kontenerach z tyłu pojazdu, ma być oparta na akumulatorach litowo-tytanowych (LTO). Jej znamionowa pojemność energetyczna ma wynosić nie mniej, niż 58 kWh (czyli znacznie mniej, niż
w zamawianych wcześniej "supertrolejbusach"), a dostępna dla użytkownika – co najmniej 44 kWh. Podczas zasilania z sieci bateria będzie ładowana mocą 60 kW. Ogniwa mają być skonstruowane tak, by w przypadku pożaru nie podtrzymywały płomienia.
Odbieraki mają być skonstruowane i zamontowane w sposób, który umożliwi zasilanie pojazdu (stojącego lub jadącego) nawet przy oddaleniu od sieci trakcyjnej o 4,5 m. Asynchroniczny silnik trakcyjny ma mieć moc ciągłą od 170 do 190 kW, a chwilową (osiągalną w stanie przeciążenia) – co najmniej 210 kW. Wymagane jest zastosowanie przetwornicy statycznej.
Szkielet podwozia musi być wykonany ze stali nierdzewnej. Podobnie jak poszycie, ma on wytrzymać co najmniej 15 lat eksploatacji. Z przodu ma znaleźć się oś w postaci sztywnej belki, a z tyłu – oś portalowa. Konieczne jest zastosowanie centralnego układu smarowania.
Maksymalna szerokość trolejbusu wynosi 2,55 m, a wysokość (przy złożonych odbierakach) – 3,4 m. Wysokość podłogi w drzwiach wejściowych nie może przekraczać 34 cm nad jezdnią (a w środku – 36 cm). System przyklęku musi umożliwiać jego obniżenie o kolejnych co najmniej 6 cm.
Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie oraz wandaloodporne, z łatwo wymienialnymi wkładkami tapicerskimi. Zarówno przestrzeń pasażerska, jak i stanowisko kierowcy muszą być klimatyzowane. Kabina powinna być półzamknięta, ale wyposażona w okienko do sprzedaży biletów. Zamawiający wymaga, by drzwi miały szerokość co najmniej 120 cm i działały bezawaryjnie w temperaturach od -35 do +40 stopni Celsjusza.
Otwarcie ofert przewidziano na 25 września. Dostawa ma nastąpić do 16 grudnia 2025 r. – lub w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy, w zależności od tego, który z terminów upłynie wcześniej.