Spółka Semeko Grupa Inwestycyjna SA. będzie odpowiedzialna za budowę Nowego Śródmieścia na 14 hektarowym terenie gdyńskiego Międzytorza, w pobliżu dworca kolejowego.
O możliwość zagospodarowania terenu ubiegały się dwie firmy: Semeko oraz konsorcjum połączonych developerów Anguloa Trading Limited i TriGranit Development Polska. Ostatecznie PKP SA wybrały ofertę tego pierwszego, pochodzącego z Trójmiasta, inwestora. Koncepcja zabudowy zmieni zupełnie wygląd najbliższej okolicy gdyńskiego dworca i będzie elementem tzw. Nowego Śródmieścia nadmorskiego miasta. Powstanie tu nowoczesna, wysoka zabudowa mieszkaniowo-hotelowa, która ma korespondować architektonicznie z modernistycznym, starym Śródmieściem miasta.
- Budynki mają wpisać się w tkankę miejską i stać się ważnym elementem centrum Gdyni. Koncepcja, którą wybraliśmy, spełnia te założenia. Zależy nam na realizacji projektu, który przyniesie korzyści nie tylko naszej firmie i prywatnemu inwestorowi, ale przede wszystkim mieszkańcom - powiedział Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Teren Międzytorza to bardzo atrakcyjna działka w centrum Gdyni, w bezpośredniej bliskości dworca Gdynia Główna, pomiędzy ulicami Janka Wiśniewskiego, Jana z Kolna, Marka Zygmunta i Polską.
Ostateczny kształt inwestycji nie będzie znany, dopóki nie zostanie przygotowany miejscowy plan zagospodarowania terenu. Dokument, przy który współpracować będzie już inwestor, ma być gotowy do końca 2015 roku. Do opracowania pozostaje min. nowy układ dróg na terenie Międzytorza. Pierwsze prace budowlane mają szanse zacząć się w 2017 roku. Projekt będzie realizowany do końca 2026 roku. Jego wartość to 722 mln euro. Łączna powierzchnia mieszkalna, hotelowa i komercyjna może wynieść 345 tys m2.
Zagospodarowanie terenów znajdujących się w posiadaniu kolei, to kolejny projekt PKP SA realizowany we współpracy z deweloperem. W takiej formule spółka współpracowała już z inwestorami przy projektach galerii handlowych połączonych z dworcem min. w centrum Katowic i Poznania. W przeciwieństwie jednak do tych miast, w przypadku Gdyni projekt wyłączony jest z części dworcowej. Zbudowany w latach 50-tych dworzec, po remoncie zakończonym w 2012 roku, dobrze spełnia swoją funkcję.
Więcej na ten temat
w serwisie Rynek Kolejowy.