Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Genewa. Ruszył transgraniczny tramwaj do francuskiego Annemasse

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W sobotę z genewskiego przystanku przy dworcu Lancy-Pont-Rouge ruszył pierwszy tramwaj w stronę francuskiego miasteczka Annemasse. Póki co tramwaj ma cztery przystanki po francuskiej stronie i tylko jeden, tymczasowo końcowy, w Annemasse. Docelowo ma dojeżdżać do Lycee des Glieres w 2022 r.

Linia tramwajowa nr 17 kursowała po Genewie już w pierwszej dekadzie obecnego wieku. Zapewniała łatwy dojazd do granicznych przystanków, blisko przejścia na stronę francuską. Zlikwidowano ją w 2011 r. podczas reorganizacji sieci.

Pomysł by zbudować połączenie tramwajowe z Annemasse (francuskim, 30–tysięcznym miastem, które w praktyce znajduje się w aglomeracji genewskiej, choć od szwajcarskiego miasta oddziela je granica) istniał już od lat. W 2013 r. zdecydowano o budowie siedmiu nowych przystanków i 3,3–kilometrowego odcinka po francuskiej stronie granicy, co miało być przedłużeniem trasy genewskiego tramwaju linii 12. Projekt miał być gotowy w 2016 r., ale wskutek problemów z finansowaniem przedłużył się o trzy lata, a ostatecznie utworzono zupełnie nową linię.

Oficjalnie od soboty, a w praktyce od niedzieli, można się więc przejechać przez dwa kraje tramwajem linii 17. Pojazdy kursują cały tydzień, od 5. rano mniej więcej do północy. Przejazd linią liczącą dziś 26 przystanków (za trzy lata będzie ich 29) trwa 43 minuty. Tramwaj jadący w kierunku Francji mija nadgraniczny przystanek Moillesulaz, będący pętlą dla innych linii tramwajowych w Genewie i przekracza granicę, po czym przejeżdżając przez miejscowości Gaillard i Ambilly dojeżdża do przystanku Annemasse-Parc Montessuit.

To nie pierwszy taki tramwaj transgraniczny w Europie. Od 2,5 roku podobna inicjatywa połączyła francuski Strasburg i niemieckie Kehl. Ale warto pamiętać, że Szwajcaria, choć stowarzyszona, nie jest członkiem Unii Europejskiej, co w efekcie sprawia pewne kłopoty.

Trzyletni poślizg był, jak wyżej wspomnieliśmy, związany z problemami w finansowaniu po stronie Genewy. W pewnym momencie Annemasse, na potrzeby dokończenia inwestycji chciało… opodatkować szwajcarskich mieszkańców francuskiego miasta. Ostatecznie na całość projektu (57 mln euro plus jeszcze niecałe 30 mln euro na przedłużenie trasy do końca) złożyły się mniej więcej po połowie, zamiast Genewy, rząd szwajcarski, a po stronie francuskiej wspólnie Annemasse, departament Górna Sabaudia i w nieco mniejszym zakresie rząd francuski. Niewielki wkłąd dołożyły gminy, przez które przebiega linia i fundusz Interreg.

Długim kłopotem jest taryfa, co do której na razie się nie dogadano. Na przejazd między przystankami po stronie szwajcarskiej obowiązuje bilet w ramach systemu Unireso, czyli genewskiego systemu biletowego. We Francji prawo przejazdu daje z kolei Leman Pass czyli karta miejska Annemasse. Przejazd przez granicę to opłata kombinowana, nie mniejsza jednak niż suma taryf ze strony szwajcarskiej i francuskiej.

Mimo wszystko tramwaj działa. W założeniu ma przewozić 10 tys. pasażerów dziennie, a po rozbudowie – 12,5 tys. na dzień. To uzupełnienie większego francusko–szwajcarskiego projektu dotyczącego transgranicznych połączeń kolejowych w tym regionie. „Lokalny transport publiczny łączy ludzi ponad granicami. Gratulacje” – napisał w niedzielę na Twitterze Mohamed Mezghani, sekretarz generalny UITP, czyli Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Francję i Niemcy połączył tramwaj. Jeździ od tygodnia

Komunikacja

Koniec marzeń o tramwaju ze Słubic do Frankfurtu

Komunikacja

Bazylea: tramwaje jeszcze bardziej międzynarodowe

Komunikacja

Bazylea: tramwaje jeszcze bardziej międzynarodowe

Łukasz Pastor 20 września 2015

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Komunikacja

KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje

Łukasz Malinowski 01 września 2023

Francję i Niemcy połączył tramwaj. Jeździ od tygodnia

Komunikacja

Koniec marzeń o tramwaju ze Słubic do Frankfurtu

Komunikacja

Bazylea: tramwaje jeszcze bardziej międzynarodowe

Komunikacja

Bazylea: tramwaje jeszcze bardziej międzynarodowe

Łukasz Pastor 20 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5