W lipcu przyszłego roku rozpocznie się budowa linii metra do dzielnicy Molassana – zapowiadają władze Genui. Inwestycja potrwa, według planu, trzy lata. Nowa trasa ma liczyć blisko 7 km długości – niemal tyle samo, co istniejący już odcinek.
Nowy odcinek rozpocznie bieg na końcowej obecnie stacji Brignole, a zakończy – w centrum dzielnicy Molassana, położonej w głębi lądu i oddzielonej od centrum portowego miasta pasmem wzniesień. Po drodze znajdzie się 5 przystanków pośrednich: Romagnosi, Parenzo, Staglieno, Guglielmetti i San Gottardo. Pokonanie całej trasy ma trwać ok. 11 minut. Przewidziano kursowanie pociągów w godzinach szczytu co 6 minut.
Według prognoz przewozowych z nowej linii metra będzie korzystało ok. 60 tysięcy pasażerów dziennie (przeszło 20 mln rocznie). Władze Genui spodziewają się, że dzięki inwestycji wykorzystanie transportu zbiorowego w mieście wzrośnie nawet o 27%. Komunikację między Molassaną a resztą blisko 600-tysięcznego miasta zapewniają dziś tylko dwie, biegnące blisko siebie drogi: Via Piacenza i Lungobisagno Dalmazia/Via Gelasio Adamoli, poprowadzone w dolinie rzeki Bisagno na obu jej brzegach.
Metro będzie miało charakter naziemny. Część trasy zostanie poprowadzona po estakadach, których wysokość będzie sięgała 10 m. Jednym z najważniejszych obiektów inżynieryjnych będzie most przez Bisagno. Nawet połowa zużywanej przez pociągi energii elektrycznej ma pochodzić z zamontowanych w okolicy paneli fotowoltaicznych.
Zakładany koszt budowy to 395 mln euro – ok. 57,2 mln w przeliczeniu na kilometr. Inwestycja będzie sfinansowana w dużej mierze z budżetu pastwa. Rozpoczęcie budowy przewidziano na lipiec 2024 r. Na razie trwa projektowanie.
W przyszłości linia „podniebnego metra” będzie mogła zostać wydłużona do stacji Prato. Władze Genui zapowiadają już zwrócenie się do rządu z prośbą o fundusze na ten cel. Jeśli nowy odcinek powstanie, będzie miał charakter podmiejski – planowana stacja końcowa leży poza granicami Genui. W planach są też inne kierunki rozbudowy: budowa odnogi na wschód z Brignole do szpitala San Martino, a także przedłużenia na zachód do stacji Fiumara.
Metro w Genui budowano małymi etapami od lat 80. ubiegłego wieku. Pierwszy, liczący zaledwie jedną stację odcinek otwarto w roku 1990 z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej. Początkowo linię obsługiwały zaledwie trzy składy, z czego dwa były połączone w trakcji podwójnej. Obecnie trasa liczy 71 km długości oraz 8 stacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.