Gliwice planują w obecnej perspektywie zrealizować trzy projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu. Opiewają one na kwotę ok. 230 mln zł. Miasto wzbogaci się m.in. o 29 autobusów, centrum przesiadkowe i rozbudowany system ITS.
Gliwice dzierżą niechlubne miano miasta, które jako ostatnie w Polsce – w 2009 r. – zlikwidowało tramwaje. Stało się tak mimo rozpoczynającego się projektu modernizacyjnego na pozostałej części śląsko-zagłębowskiej sieci tramwajowej oraz szeregu sporych projektów rozbudowy tramwajów w innych miastach, dofinansowanych ze środków unijnych. W Gliwicach pozostało jeszcze sporo
pozostałości po linii tramwajowej, co do których miasto ma
mało skonkretyzowane plany.
Miasto nie odpuszcza jednak tematu inwestycji w transport publiczny, choć teraz już jedynie kołowy. – W obecnej unijnej perspektywie finansowej Gliwice planują trzy projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu o łącznej wartości ok. 230 mln zł – informuje Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Biura Rozwoju Miasta.
Autobusy z priorytetemJednym z projektów, o którym zresztą ostatnio było głośno w kontekście podejścia przedstawicieli władz miasta
do pieszych, jest rozbudowa systemu detekcji wraz z modernizacją sygnalizacji świetlnych (etap II). Funkcjonalności systemu obejmują nadawanie priorytetu zielonego światła dla pojazdów komunikacji zbiorowej, a także uprzywilejowanie pojazdów służb ratowniczych.
Rozbudowane zostaną też systemy informacji drogowej dla kierowców, meteorologiczny i identyfikacji wolnych miejsc parkingowych na terenie miasta. Zostanie wprowadzona mobilna aplikacja informacyjna dla użytkowników ruchu drogowego. Ponadto przewidziana jest rozbudowa systemu meteorologicznego. Służby miejskie będą mogły korzystać też z rozbudowanego systemu punktów pomiaru ruchu wraz z identyfikacją pojazdów, monitoringu skrzyżowań wraz z analityką obrazu wideo, mobilnego centrum sterowania ruchem, a także wprowadzonego systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów na wlotach do miasta.
Projekt ten został już zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Całkowita wartość projektu wynosi 30 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 25,5 mln zł. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie systemu – zapowiada Włodarczyk.
Centrum przesiadkoweSporym i ważnym dla Gliwic przedsięwzięciem jest budowa centrum przesiadkowego, które powstanie na wykupionych przez miasto terenach kolejowych. – Centrum przesiadkowe będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Będzie to nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz niewielkim zapleczem komercyjnym (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą) – mówi Anna Włodarczyk.
Szacunkowa wartość projektu, który zostanie dofinansowany z RPO, to 150 mln zł. – Opracowana została wariantowa koncepcja architektoniczna, jeden w wariantów został wybrany do realizacji, obecnie trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej – mówi Włodarczyk. Jak dodaje, według wstępnych założeń, całość ma być gotowa w 2020 r.
Nowe autobusyPoprawić się ma także tabor autobusowy. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko planowany jest zakup 29 autobusów z napędem spalinowym Euro VI i hybrydowych. – Przedsięwzięcie jest realizowane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, trwają obecnie przetargi – mówi Włodarczyk. Całkowita wartość przedsięwzięcia, obejmująca dodatkowo budowę placu postojowego dla nowych autobusów, wynosi 48 mln zł. Dofinansowanie z POIiŚ ma wynieść 39 mln zł.