Szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez miasto – to główne założenia rozbudowy inteligentnego systemu sterowania ruchem, który obejmuje ponad 60 głównych skrzyżowań na terenie Gliwic. Inwestycja warta około 35 mln złotych została zakończona. System działa. Już widać pierwsze efekty. Niebawem będzie ich jeszcze więcej.
Gliwice świecą przykładem
Działający w Gliwicach system detekcji w skali kraju jest rozwiązaniem nowatorskim. W najbardziej zakorkowanych punktach miasta, na kilkudziesięciu skrzyżowaniach zmodernizowano sygnalizacje świetlne. Zastosowano lampy LED, które są energooszczędne i mniej awaryjne oraz dodatkowo gwarantują wyraźne światło w każdych warunkach atmosferycznych.
Sygnalizacje, wyposażono też w nowoczesne kamery obrotowe, zintegrowane z monitoringiem miejskim i aparaturę, którą można sterować zdalnie – z siedziby gliwickiego Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Płowieckiej 31. To właśnie tam mieści się Centrum Sterowania Ruchem. Pracujący w CSR analitycy na bieżąco śledzą to, co dzieje się na drogach w mieście.
Analiza pozwala określić, w których miejscach ruch jest największy i w razie potrzeby reagować, np. poprzez wydłużenie działania zielonego światła, by odkorkować najbardziej oblegane skrzyżowania. – To przedsięwzięcie na poziomie europejskim, zrealizowane w sposób, który przekroczył moje oczekiwania – mówi prof. Stanisław Krawiec, kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach.
– Gdyby takiego systemu nie było, to z roku na rok kierowcy odczuwaliby coraz większy dyskomfort. I my, mając taki system, możemy ten dyskomfort zmniejszyć. Jestem pewien, że Gliwice mają się czym chwalić w skali Polski. Tego typu przedsięwzięcie będzie musiało podjąć każde miasto – dodaje ekspert.
Akcja – reakcja
System stawia na bezpieczeństwo. Główne skrzyżowania są monitorowane. Gdyby doszło do wypadku – analitycy z Centrum Sterowania Ruchem mogą reagować natychmiast – powiadamiając o zdarzeniu odpowiednie służby. Zdalne starowanie ruchem ma także usprawnić przejazd przez miasto w sytuacjach kryzysowych – np. gdyby doszło do groźnego wypadku lub katastrofy na jednej z przecinających się w Gliwicach autostrad (A1 i A4). Wtedy cały tranzyt musiałby zostać „przepuszczony” przez centrum Gliwic. System pozwoli więc uniknąć całkowitego paraliżu komunikacyjnego.
Jedną z dodatkowych zalet tej inwestycji jest bardzo szybki przepływ informacji ważnych dla kierowców, możliwy dzięki elektronicznym tablicom ustawionym w kluczowych punktach miasta (przy ulicach: Jana Pawła II, Chorzowskiej, Orlickiego, Rybnickiej, Pszczyńskiej, Toszeckiej i Tarnogórskiej). Wyświetlają one bieżące informacje o wszelkich zmianach w ruchu, objazdach i utrudnieniach np. z powodu remontu. CSR – serce systemu
Centrum Sterowania Ruchem mieści się w budynku Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. To serce całego systemu. Nowoczesne aparatura: komputery, wysokiej klasy monitory, serwery magazynujące i przesyłające niezliczone megabajty danych oraz odpowiednie oprogramowanie. Nad wszystkim czuwa wykwalifikowany personel. – Wśród pracowników CSR są moi byli studenci. To specjaliści, którzy rozumieją problemy inżynierii ruchu, przepustowości. Zrealizowali w praktyce wszystko o czym dyskutowaliśmy na zajęciach – mówi prof. Krawiec. CSR integruje wszystkie systemy. Jest wyposażone w cztery stanowiska analityków ruchu przystosowane do pracy osób niepełnosprawnych oraz w profesjonalną ścianę wizyjną. Zarządzanie systemem prowadzone jest „on-line”. Aby zapewnić stabilność systemu i nieprzerwane działania zastosowano najnowsze technologie UPS oraz szereg zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Doceniony, nagrodzony
Gliwickie przedsięwzięcie realizowane przez Zarząd Dróg Miejskich nagrodzono w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2013. Otrzymało też Złotą Statuetkę w kategorii Technika i Technologia podczas I Forum Innowacji Transportowych. Dodatkowo system sterowania ruchem w Gliwicach został wyróżniony Nagrodą Specjalną Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce za „innowacyjny projekt transportowy promujący współpracę i założenia polityki transportowej oraz strategię wzrostu Europa 2020”. – Przyznano ją za stworzenie możliwości zatrudnienia jako Mobilnych Analityków Ruchu opiekunów osób niepełnosprawnych, wykluczonych zawodowo z powodu sprawowania w domu całodobowej opieki. Ich praca będzie miała na celu szybkie wykrycie kolizji, wypadku, zatoru drogowego i innych zdarzeń, które mogą wpływać na płynność ruchu, i powiadomienie dyżurnego w Centrum Sterowania Ruchem oraz – jeśli zajdzie taka potrzeba – wezwanie służb ratunkowych. W Centrum znajdą pracę także osoby niepełnosprawne ruchowo, gdyż sam obiekt dostosowano do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.