Gliwice zabierają się za pozostałości po zlikwidowanej dziesięć lat temu trasie tramwajowej. Ulica Zwycięstwa ma zamienić się w miejski salon z wydzielonym pasem dla bliżej niezidentyfikowanego „alternatywnego pojazdu nieszynowego”, który poruszałby się wahadłowo. Miasto rozpisało też przetarg na projekt przebudowy ul. Chorzowskiej wraz z zagospodarowaniem przestrzeni nieczynnego torowiska tramwajowego.
Gliwice prowadziły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę i zagospodarowanie ul. Zwycięstwa, czyli jednej z centralnych ulic, którą niegdyś – do 2009 r. –kursował tramwaj. Projekt obejmuje odcinek od Rynku do ul. Dubois. Koncepcja zakłada zwężenie jezdni. – Ciągi piesze będą pełnić dwie różne funkcje, tzw. szybką i rekreacyjną. Przewiduje się organizację przestrzeni dla lokalizacji zieleni, ławeczek czy stojaków rowerowych. Zostanie wprowadzona strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h. Planuje się uruchomienie dodatkowych przystanków autobusowych. Rowerzyści będą poruszać się jezdnią – wylicza Anna Gilner, dyrektor ZDM w Gliwicach.
Przetarg zawierał ciekawe założenia. Projektant musi przygotować trzy różne propozycje „pojazdu alternatywnego (nieszynowego) mogącego kursować wahadłowo na odcinku od dworca PKP do placu Inwalidów Wojennych”. Ponadto powinien opracować dwa warianty rozwiązań funkcjonowania „wyodrębnionego z jezdni pasa ruchu przeznaczonego dla pojazdu alternatywnego”. Jak wyjaśniają urzędnicy, chodzi o okres przejściowy, poprzedzający „uruchomienie pojazdu alternatywnego jako pojazdu perspektywicznego” oraz rozwiązanie docelowe.
Jedyną ofertę w postępowaniu złożyła warszawska spółka Polska Inżynieria, która zaproponowała kwotę 362,9 tys. zł. Budżet na ten cel wynosił 250 tys. zł. Projekt ma powstać w ciągu 12 miesięcy.
Jednocześnie Gliwice biorą się za inny odcinek dawnej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Chorzowskiej. Trwa właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zagospodarowania pasa drogowego na ok. 2,7-kilometrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Zabrską do zajezdni tramwajowej (ul. Chorzowska 150), z wykorzystaniem terenu, na którym obecnie znajduje się nieczynne torowisko.
Preferowany wariant zakłada kompleksową przebudowę pasa drogowego. Przewidziano jezdnię o przekroju 9 m w miejscu intensywniejsze zabudowy, co pozwoli np. na wyznaczenie azyli przy przejściach dla pieszych. Powstać mają też dodatkowe miejsca parkingowe. Na dalszym odcinku, przylegającym do południowej krawędzi Parku Kultury i Wypoczynku, przewidziano jezdnię o szerokości 7 m, oddzieloną od ciągów pieszych i rowerowych zieleńcami.
W ramach wstępnych prac projektowych wykonawca będzie musiał przeprowadzić analizę możliwości wykorzystania nasypu pod nieczynnym torowiskiem tramwajowym łącznie z obiektem mostowym. To posłuży do podjęcia decyzji o jego adaptacji do celów rekreacyjnych (np. droga rowerowa, rolkostrada) lub rozbiórce i zagospodarowaniu terenu na inny cel. Zachowany ma być jedynie 70-metrowy odcinek torowiska od rozjazdów przy zajezdni, który jest niezbędny dla manewrów tramwajów.
Termin składania ofert mija 27 sierpnia, a o wyborze zdecydują cena (60%) oraz doświadczenie projektanta (40%). Na realizację prac przeznaczono 15 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.