Trwają prace na dworcu Głuchołazy-Miasto, które mają uzupełnić przystanek kolejowy o centrum przesiadkowe. W ramach tej inwestycji nie powstanie jednak przystanek kolejowy na położonej tuż obok linii prowadzącej do Czech, którą kursuje znacznie więcej pociągów, niż trasą kończącą się obecnie na przystanku Miasto. Choć przez Głuchołazy przejeżdża więc szereg pociągów transgranicznych, dostęp do nich wciąż będzie znacząco utrudniony.
Głuchołazy to na mapie polskiej sieci kolejowej miejsce wyjątkowe. Choć wznowiony został niewielki ruch na linii z Nysy do przystanku Głuchołazy-Miasto, większość obsługujących miejscowość pociągów jedzie przez Polskę jedynie tranzytem. Koleje Czeskie (České dráhy, ČD) uruchamiają bowiem kursy na trasie Karniów (Krnov) – Głuchołazy – Jesionik (Jeseník). W Polsce korzystają one z linii kolejowych nr 333 i 343 biegnących z Głuchołaz do granicy państwa.
Pociągi do Czech przejeżdżają przez centrum bez postoju
Pociągi te zatrzymują się w Polsce jedynie na stacji Głuchołazy, gdzie konieczna jest zmiana kierunku jazdy. Stacja ta oddalona jest jednak od centrum miejscowości, a pod dworzec nie dociera żaden autobus miejski czy regionalny. W związku z tym korzystanie z tych połączeń przez niezmotoryzowanych jest mocno utrudnione. Inaczej przedstawia się sprawa z pociągami krajowymi jadącymi z kierunku Nysy. Te kończą bowiem bieg na przystanku Głuchołazy-Miasto położonym, jak sama nazwa wskazuje, blisko centrum – tuż przy dworcu autobusowym.
W pobliżu owego przystanku, ale na linii prowadzącej do Czech, znajduje się nieczynny od lat peron kolejowy. Co jakiś czas pojawiają się postulaty, by przystanek ten otworzyć i zatrzymywać nań wspomniane pociągi tranzytowe do Karniowa i Jesionika. W styczniu portal naszesudety.pl poinformował, że o oeganizację przystanku zabiega głuchołaski Urząd Miejski.
Centrum przesiadkowe bez większości pociągów
– Obecnie PKP PLK nie mają w planach inwestycji związanych ze stacją lub przystankami w Głuchołazach – powiedział nam jednak Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Prowadzzona jest natomiast inwestycja miejska obejmująca prace przy budynku dworca na przystanku Głuchołazy Miasto. Jest ona związana z budową centrum przesiadkowego. Przy okazji tej inwestycji zostanie poprawiona nawierzchnia i peron przystanku – mówi nasz rozmówca.
Wszystko wskazuje więc na to, że głuchołaskie centrum przesiadkowe będzie w swej istocie niepełne. Zintegruje bowiem komunikację drogową z bardzo niewielką częścią kursów kolejowych wjeżdżających do tej miejscowości. O ile do Czech można odjechać ze stacji Głuchołazy kilka razy dziennie, o tyle z Głuchołaz-Miasta pociągi do Wrocławia i Opola odjeżdżają jedynie w soboty i w niedziele.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.