Perspektywy wznowienia ruchu tramwajowego na linii 46 z Łodzi do Ozorkowa wciąż wydają się mgliste, ale gmina wiejska Zgierz, której stanowisko może być w tej sprawie kluczowe, po raz pierwszy zadeklarowała chęć ubiegania się o środki zewnętrzne na niezbędny remont torowiska. Do rozpoczęcia inwestycji droga jest jednak wciąż bardzo daleka. Póki co prowadzone mają być więc prace na przystankach autobusów zastępczych.
Władze miast Zgierz i Ozorków
poinformowały niedawno, że chciałyby doprowadzić do wznowienia kursów tramwajowej linii 46 Łódź – Zgierz – Ozorków, która została zamknięta w 2018 r. z uwagi na zły stan torów. Zgierz chce wystąpić o środki UE na remont swojej części trasy. Ozorków wskazuje natomiast, że pozyskanie przez to miasto funduszy zewnętrznych i podjęcie działań remontowych nie będzie mieć sensu, jeśli na podobny krok nie zdecyduje się gmina wiejska Zgierz administrująca sporym odcinkiem torowiska.
Gmina pierwszy raz mówi o planach ubiegania się o środki UE – Nasza gmina jest zainteresowana wznowieniem ruchu tramwajów na tej trasie – zapewnia nas Wioleta Głowacka, wójt gminy Zgierz. – Niemniej jednak obecnie trudno mówić o konkretnych planach remontu torowiska w stronę Łodzi oraz Lućmierza i Ozorkowa – przyznaje. Stwierdza też jednoznacznie, że niewielki samorząd na pewno nie podoła skali inwestycji w infrastrukturę, jeśli nie uzyska wsparcia z zewnątrz.
Czy jest szansa, że pieniądze uda się zdobuć? – Gmina Zgierz zamierza wspólnie z gminami ościennymi zainteresowanymi działaniem linii 46 ubiegać się o dofinansowanie w ramach przyszłego programowania Unii Europejskiej (w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2021 – 2027 na obszarze działania stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny) – usłyszeliśmy od przedstawicielki samorządu. Nie sprecyzowała ona na razie zakresu rozważanej inwestycji.
Na razie powstaną nowe perony autobusowe W związku z tym, że ewentualny remont mógłby zostać przeprowadzony dopiero za dłuższy czas, w dającej się przewidzieć przyszłości komunikację z Łodzią i Ozorkowem zapewniać będą nadal autobusy linii Z46. Połączenie to zostało uruchomione niemal cztery lata temu jako zastępcze, a od samego początku jego funkcjonowania zwracano uwagę na istotne problemy związane z infrastrukturą przystankową. Gdy kursował bowiem tramwaj, wzdłuż biegnącej równolegle do torowiska jezdni nie było w zasadzie żadnych przystanków. Te zostały więc zorganizowane nieco naprędce.
Gmina Zgierz zapowiada teraz, że przeprowadzi prace, które mają w założeniu zwiększyć komfort korzystania z komunikacji autobusowej. Wójt podpisała już w tej sprawie umowę z firmą DB Construct z Łodzi. Zadanie obejmie budowę trzech peronów na przystankach Lućmierz, Emilia (Rosanów) i Słowik w kierunku Ozorkowa. – Zakończenie remontu planowane jest jeszcze w tym roku – zapowiada nasza rozmówczyni.