Firma GMV, nieprzerwanie zaangażowana w rozwój technologii transportu publicznego na Cyprze, po raz kolejny zyskuje zaufanie cypryjskiego Ministerstwa Transportu, Komunikacji i Robót. Aktualny projekt obejmuje modernizację systemu biletowego, uwzględniającego 750 autobusów miejskich i międzymiastowych, obsługiwanych na wyspie przez sześciu operatorów.
Od momentu pierwszej współpracy w 2016 roku, firma GMV stała się nieodłącznym dostawcą technologii Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) dla Ministerstwa Transportu Komunikacji i Robót Republiki Cypryjskiej oraz tamtejszych operatorów transportu publicznego. Wieloletnie zaangażowanie w projekt przyczyniło się do znacznego progresu, tj. przejścia od manualnych procesów zarządzania flotą i dystrybucji biletów, do zaawansowanego CAD/AVLS (SAE) zintegrowanego z automatycznym poborem opłat, opartym o karty zbliżeniowe. Poprawiło to efektywność transportu oraz komfort pasażerów.
Obecne zamówienie cypryjskiego rządu jest dopełnieniem funkcjonującego już w lokalnych autobusach systemu poboru opłat o wdrożenie kontocentrycznego systemu ABT (Account Based Ticketing). Pozwala on na wygodniejsze podróżowanie, bez użycia tradycyjnych biletów. Umożliwia korzystanie z alternatywnych identyfikatorów pasażera i płatności w transporcie publicznym, m.in. używanie zbliżeniowych kart transportowych, oraz dodatkowo kart płatniczych EMV, telefonów i smartwatch’y.
Systemy ABT to technologia nowej generacji, która rejestruje aktywność pasażerów w czasie rzeczywistym na kontach w chmurze, a nie na karcie transportowej, służącej jedynie za identyfikator. Pozwala na większą elastyczność i sprawność przetwarzania danych przy wyliczaniu kwoty za wykonane przejazdy. Zapewnia to korzyści zarówno pasażerowi, jak i przewoźnikowi. Kierowcy mogą koncentrować się na prowadzeniu pojazdów, bezpieczeństwie pasażerów i punktualności, zaś podróżni mogą cieszyć się wygodą wynikającą z istnienia wspólnego systemu taryfowego na terenie całego kraju.
GMV wdroży w autobusach na terenie gminy Famagusta (mieście na wschodnim Cyprze) pilotażowy system płatności kartami bankowymi z wykorzystaniem technologii EMV Transit poziomu 3, tworząc referencyjne rozwiązanie dla nowego na wyspie systemu. Celem średnioterminowym jest jego dalsze wdrażanie w pozostałej części kraju.
Firma dostarczy między innymi własnej produkcji kasowniki pokładowe GMV TV100 do obsługi kart zbliżeniowych. Umożliwiają walidację w obrębie tego samego czytnika zarówno zwykłych kart transportowych, jak i kart bankowych. Dostarczy także pozostałe elementy systemu w celu uzyskania certyfikatu EMV Transit poziomu 3, w tym bramkę płatniczą.
Zamówienie na Cyprze wiąże się również z wprowadzeniem GMV Planner - narzędzi do planowania i optymalizacji usług transportowych oraz rozwijania obszaru business intelligence. Projekt ten obejmuje także renowację tablic SIP na głównym dworcu autobusowym w Nikozji oraz migrację całej infrastruktury IT do chmury.
W procesie cypryjskiej modernizacji komunikacji zbiorowej nie zapomniano też o autobusach szkolnych. GMV wprowadza tam zarówno system elektronicznego poboru opłat, jak i systemy wspomagające eksploatację, które obejmują rozwiązania informujące o czasie przybycia autobusu czy monitorujące jego zapełnienie. System ten działać będzie w oparciu o płatności za pośrednictwem ABT i platformy do zarządzania flotą ITS Suite autorstwa firmy GMV.
Te innowacyjne technologie, połączone z wdrażaną aplikacją mobilną dla lokalizacji autobusów i płatnościami elektronicznymi podnoszą jakość dotychczas świadczonych usług i zapewniają efektywniejsze zarządzanie flotą.
Działania GMV są kluczowym elementem transformacji cypryjskiego systemu transportowego, kierującego się ku inteligentnym, zintegrowanym i przyjaznym użytkownikom rozwiązaniom. Ich innowacyjne podejście otwiera nowe możliwości dla podróżujących i stanowi istotny krok w kierunku całościowej modernizacji infrastruktury transportu publicznego na wyspie.