Choć komunikacja miejska w Gnieźnie jest biletowana, do niedawna miejki przewoźnik uruchamiał także jedną linię, którą można było podróżować darmo. W ten sposób chciano zmniejszyć ruch samochodowy w centrum, jednak oferta kursów była bardzo uboga. Zainteresowanie podróżnych było więc nikłe, co doprowadziło do likwidacji nietypowego połączenia oznaczonego numerem 0.
W lakonicznym komunikacie umieszczonym niedawno na łamach strony internetowej MPK Gniezno poinformowano o likwidacji z dniem 5 stycznia tego roku linii oznaczonej symbolem 0. Połączenie było bardzo nietypowe w skali tamtejszego systemu komunikacyjnego, bo za przejazd autobusem nie pobierano opłat. Linia funkcjonowała jednak wyłącznie w soboty, a rozkład jazdy przewidywał zaledwie kilka par kursów. Przykładowo w 2016 r. zapewniano trzy odjazdy z krańca przy ul. Lednickiej i cztery z przeciwległego przystanku początkowego na ul. Łubieńskiego.
Właściciele aut i tak raczej nie jeździli darmowym autobusemKomunikat sprzed trzech lat wskazywał, że niebiletowane połączenie miało zachęcać mieszkańców do pozostawienia pod domami samochodów i podróży do centrum autobusem w „najbardziej ruchliwy dzień tygodnia”. Trudno jednak spodziewać się, by tak skromna oferta rzeczywiście skłoniła przyzwyczajonych do praktycznie nieograniczonej dostępności czasowej własnego auta do przesiadki na autobus – i to pomimo braku odpłatności za przejazd. Biorąc pod uwagę aktualne stanowisko przewoźnika, należy stwierdzić, że rzeczywiście zamiar przyciągnięcia dodatkowych pasażerów się nie powiódł.
– Bezpłatna linia 0 została zlikwidowana ze względu na coraz mniejsze zainteresowanie – tłumaczy zespół Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gnieźnie w odpowiedzi na nasze pytania. – Ponadto dublowała się ona z innymi kursami jadącymi w tym samym kierunku, a korzystali z niej głównie ludzie posiadający już uprawnienia do bezpłatnych przejazdów – dodaje przewoźnik. Prawo do podróży bez opłat przysługuje w Gnieźnie m.in. osobom, które ukończyły 70. rok życia.
Linię finansowano z budżetu miasta – tak, jak inne połączeniaEksperyment trwał nieco ponad trzy lata – linia została uruchomiona 3 października 2015 r. – Linia 0 finansowana była z rekompensaty z urzędu miasta (tak, jak wszystkie inne linie) – zaznacza MPK Gniezno. Przewoźnik dodaje, że w najbliższym czasie nie są planowane inne korekty w siatce połączeń autobusowych, w tym likwidacje połączeń.
Kursy wypadają natomiast z rozkładu jazdy gnieźnieńskiego PKS. Jak informowaliśmy już na naszych łamach, tamtejszy przewoźnik regionalny, który należy wciąż do skarbu państwa,
chyli się ku upadkowi. Na okres ferii szkolnych zawiesił swoją działalność całkowicie. Część lokalnych samorządów
naprędce zorganizowała komunikację zastępczą realizowaną przez lokalną firmę operującą minibusami.