Kolejnym wielkopolskim ośrodkiem, który zamierza kupić swoje pierwsze autobusy elektryczne jest Gniezno. Samorząd właśnie ogłosił przetarg na zakup 10 takich pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania.
Miasto chce nabyć 10 autobusów o długości około 12 metrów, mieszczących minimum 70 pasażerów, z czego co najmniej 27 na miejscach siedzących. Minimum 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. Będą one otwierane do wnętrza pojazdu.
Autobusy mają być napędzane silnikiem bądź silnikami o łącznej mocy minimum 160 kW, które będą posiadały ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie minimum 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in, ale także pantografu odwróconego.
W pojazdach pojawi się ogrzewanie, klimatyzacja oraz monitoring. Autobusy będą wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz kasowniki do biletów komunikacji miejskiej.
Poza zakupem autobusów, samorząd chce również pozyskać infrastrukturę do ładowania elektrobusów w postaci 5 podwójnych ładowarek zajezdniowych (o mocy od 50 do minimum 150 kW), które będą ładować autobusy poprzez złącze plug-in oraz 2 pojedynczych ładowarek mobilnych, zdolnych ładować pojazd z mocą od 22 do co najmniej 50 kW.
Miasto pozyskało na
realizację tego przedsięwzięcia ponad 18 mln złotych z programu Zielony Transport Publiczny, a same autobusy będą użytkowane przez MPK Gniezno.
Termin wykonania zamówienia to 11 miesięcy od dnia podpisania umowy w przypadku wykonania pełnej infrastruktury do ładowania pojazdów, natomiast dostawy samych elektrobusów mają zostać podzielone na dwie tury. Pierwsza, obejmującą pięć pojazdów, ma zostać dostarczona w ciągu 11 miesięcy od zawarcia umowy wraz z infrastrukturą do ich ładowania, a pozostałe pięć pojazdów ma dotrzeć do Gniezna w okresie od 1 lutego do 31 marca 2025 roku.
W postępowaniu mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum dwie dostawy, po co najmniej 5 autobusów elektrycznych każda. Jednocześnie autobusy te musiały być niskopodłogowe, ładowane poprzez złącze plug-in oraz złącze pantografowe, a same pojazdy mieściły się w klasie maxi. Ponadto wykonawca musi spełnić też drugi warunek, a więc wykazać, że w ciągu pięciu ostatnich lat dostarczył też minimum 5 stacji ładowania o mocy co najmniej 120 kW (2 x 60 kW) z gniazdem plug-in.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60% oraz właściwości techniczno-eksploatacyjne wraz z gwarancją - 40%. Na drugie kryterium składają się: rozwiązania konstrukcyjne silnika bądź silników elektrycznego układu napędowego, zużycie energii elektrycznej na 100 km, zawieszenie osi przedniej, oświetlenie zewnętrzne, podział przedniej szyby, zastosowanie technologii SIC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego oraz okres gwarancji na cały autobus.